För dig som beställare

Denna sida är till för dig som beställare i Marknadsplatsen och inte har tillgång till Västra Götalandsregionens intranät.

Västra Götaland agerar som inköpscentral för regionens kommuner för att säkerställa att vi har tillgång till samma sortiment av patientnära varor och tjänster. Ett gemensamt sortiment bidrar till en obruten vårdkedja för patienterna, men också till en god kompetens hos den personal som hanterar produkterna, vilket i sin tur främjar en god vård och omsorg för den enskilde.

 

Rutin, förberedelser inför en driftstörning, läs mer om reservrutinen

Om Marknadsplatsen har ett längre driftsstopp, som uppskattas bli längre än 24 timmar, aktiveras en reservrutin.

Vid aktiverad reservrutin kommer inloggningen till Marknadsplatsen vara borttagen och ersättas med länk till en webbsida, där aktuell information kommer att finnas.
Beställningar ska då ske direkt till leverantör med en speciell beställningsblankett, som kommer finnas tillgänglig på webbsidan.

Är reservrutinen aktiverad ber vi er att inte ringa Marknadsplatssupporten, utan endast kontakta oss via e-post, marknadsplatsen.support@vgregion.se

Frågor om vårdkritiskt material kommer att prioriteras, övriga frågor ber vi er återkomma med där Marknadsplatsen fungerar igen.

Vårdkritiskt material innebär: Material som är absolut nödvändigt för att hantera akuta oplanerade händelser och bedriva verksamhet som planerat.
Om materialet inte finns tillgängligt så finns risk att besök/operation inte kan utföras.

För att beställningar ska kunna genomföras ligger det ett visst ansvar för er som verksamhet:

  • Att ha egna reservrutiner
  • Att känna till verksamhetens leveransadress och fakturauppgifter
  • Att i förväg skriva ut aktuella beställningsmallar med produkter ur Marknadsplatsen
  • Att känna till och använda reservrutin för Marknadsplatsen
  • Att bedöma vad som är vårdkritiskt material för beställning
  • Att maila, ringa eller skicka in beställning till leverantör

 


Ordlista över olika status en beställning kan ha

Status

Sparad
Beställningen har sparats (befinner sig inte i någon beställningsprocess) för att kunna användas vid ett senare tillfälle

Avvaktar godkännande
Beställningen avvaktar godkännande

Avvaktar särskild attest
Beställningen avvaktar godkännande av koncerninköp

Avbruten
Beställaren har själv återkallat beställningen

Skickad till leverantör/er
Beställningen är godkänd och har skickats iväg till leverantör/er

Inleverans
Samtliga produkter i beställningen har blivit inlevererade av beställaren

Delvis inlevererad
En del av de ingående produkterna i beställningen har levererats och blivit delvis inlevererat av beställaren

Nekad
Beställningen har nekats av godkännaren

Ogiltig regel
Konterat med värden som det inte finns attestregler för


Kontakt

010-441 02 00 är telefonnumret till Marknadsplatssupporten, här hittar du även e-postadresser och information om de olika knappvalen.

Sisjödepån

Till Sisjödepån vänder du dig om du har frågor kring transporter och leverans av det du beställt via Marknadsplatsen.