Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Från avtal till beställningsbar produkt

Upphandlingen är klar och avtal tecknas mellan VGR:s avtalsägare och leverantör. 

e-Handelsadministratören är en kontaktperson inom Marknadsplatssupporten  som kommer att skicka ut en enkät som du ska besvara och inbjudan till vår systemleverantörs Leverantörsportal om du inte har den sedan tidigare. 

Det är ett första led till att dina avtalade produkter blir beställningsbara i Marknadsplatsen. 

 


Den utskickade enkäten som kommer från Marknadsplatssupporten ska besvaras snarast för att inte fördröja registreringen av ditt avtal. 

I enkäten svarar du på vilket anslutningssätt som önskas för att ta emot order och skicka faktura till VGR. 

Som leverantör ska du också svara på utskickad inbjudan till Visma Proceedo Leverantörsportal. Har du avtal med VGR sedan tidigare behöver denna inbjudan inte besvaras. 

Används redan Leverantörsportalen mot annan kund gäller samma inloggning även mot VGR. 

I Leverantörsportalen tar du emot order och skickar faktura till VGR. 

Du ska nu fylla i en V6 katalog med avtalade produkter. V6 katalogen ska läsas in via Leverantörsportalen. Skapa en V6 fil för kataloginläsning utifrån prisbilagan i avtalet. 
Frågor om prisbilagan besvaras av din avtalsägare hos VGR. 

Här hittar du mallen för V6 katalog samt användarguide för Leverantörsportalen. 

Det är först efter klartecken från Marknadsplatssupporten som du kan läsa in katalogen i Proceedo. Du får ett mejl om när avtalet är färdigkopplat. 

Inläsning av V6 katalog görs vid nya avtal och uppdaterade befintliga avtal. Det är viktigt att katalogerna innehåller avtlad och aktuell information. Tänk på att uppfylla efterfrågad kvalitetsnivå på bilder och UNSPSC koder. 

Katalogen ska vara inskickad senast 2 veckor före avtalsstart. Om inte katalogen kommer in i tid kan vi inte garantera att produkterna är synliga i Marknadsplatsen vid avtalsstart. 

Vid problem att uppfylla efterfrågad kvalitetsnivå, kontakta avtalsansvarig eller din e-Handelsadministratör. 

Tänk på att dela upp depå och generell katalog, det vill säga om produkterna sälja via Sisjödepån eller direkt från er. 

Generella kataloger har suffix (G) efter avtalsnummer. 


Efter att din katalog har skickats in valideras den av e-Handelsadministratören och godkänns. Efter det kan de avtalade produkterna bli beställningsbara i Marknadsplatsen för verksamheten. 

Steg för steg från färdigt avtal till beställningsbar produkt i Marknadsplatsen.

Senast uppdaterad: 2023-06-14 17:48