Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Att tänka på vid anbudsgivning

Att lämna anbud till offentlig sektor skiljer sig lite jämfört med att sälja direkt till en privat kund. Det kräver lite mer arbete, men du får en större kund och stabilitet i ditt företag om du får ett avtal. Fördelen är också att om du gjort det en gång, ser processen i princip likadan ut nästa gång.

Tänk på att

  1. Börja i tid.
  2. Håll koll på sista anbudsdag och sista dag för frågor.
  3. Kontrollera att du svarar på precis det som efterfrågas, undvik att lämna information som inte efterfrågas.
  4. Fundera över vad som du har som tillför unikt värde och för att ditt anbud svarar upp bäst mot ställda utvärderingskriterier
  5. Ansvaret ligger på dig att bevaka eventuella förändringar i underlaget till sista anbudsdagen.
  6. Ställ frågor om du är osäker.
  7. Lämna alltid in anbud i tid, och tänk på att möjligheten för ändringar finns fram till tidpunkt för inlämning.
  8. Det är viktigt att kontrollera att alla frågor är besvarade och att samtliga efterfrågade handlingar är inlämnade. Om du missar att bifoga ett dokument eller svara på ett obligatoriskt svar, kan det leda till uteslutning i upphandlingen.


Tänk på att reservationer är svåra att hantera och kan medföra att anbudet måste uteslutas.

Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:28