Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Hållbar upphandling

Lagen om offentlig upphandling säger att vi som upphandlande myndighet ska och i vissa fall bör visa social, etisk och ekonomisk hänsyn. Denna hänsyn omvandlas till krav i våra upphandlingar. Som offentlig myndighet ansvarar vi inte bara för den egna organisationen, utan måste även se till att våra inköp bidrar till en hållbar utveckling i samhället i övrigt.

I alla våra upphandlingar ska balans uppnås mellan social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet. Varje år omsätter regioner och landsting sammanlagt cirka 120 miljarder kronor vid inköp av varor och tjänster. Detta gör att vår marknadspåverkan blir mycket stor, vilket gör att vi kan och måste ta ett stort ansvar.

Balansen mellan dessa faktorer är ofta komplex och saknar tydliga svar. Därför arbetar vi hela tiden aktivt med våra leverantörer, andra offentliga organisationer och internt för att göra ansvarsfulla inköp.

Etiska och sociala krav

De etiska och sociala krav vi ställer i våra upphandlingar syftar till att förbättra levnadsvillkoren för människor både inom och utanför Västra Götaland.

Miljökrav

Miljö och hälsa hänger starkt samman. Genom att ställa hårda miljökrav i våra upphandlingar använder vi vårt inflytande för att skapa en hållbar utveckling.

Fairtrade

Som ett kvitto på det långsiktiga och ansvarstagande arbetet med rättvis handel blev Västra Götalandsregionen Fairtradediplomerade 2016.
Senast uppdaterad: 2017-01-24 08:38