Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Strukturerade läraktiviteter

För att stödja de studerandes lärande och handledarens handledning har vi i primärvården utvecklat ett antal strukturerade läraktiviteter.

Läraktiviteterna är ett pedagogiskt verktyg som ingår i handledarmodellen Peer-Learning. De är formulerade utifrån kursens lärandemål och tydliggör kopplingen mellan teori och praktik. Syftet är att öka de studerandes självständighet samt att ta ansvar för sitt eget lärande under den kliniska utbildningen.

Läraktiviteterna är utformade utifrån kursens lärandemål och den dagliga verkamheten på enheten. Alla läraktiviteter har en gemensam utformning i tre steg: Förberedelse, genomförande och utvärdering. Under första steget förbereder sig den studerande självständigt. I steg två genomför den studerande momentet självständigt eller tillsammans med handledare och/eller kursare. Utvärderingen, som sker under steg tre, utförs alltid tillsammans med handledare och eventuell kursare.

Senast uppdaterad: 2022-06-07 11:19