Läkemedelsrelaterade artiklar till kommunalt akutläkemedelsförråd
Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) i varje kommun ansvarar för att beställare av läkemedel och läkemedelsrelaterade artiklar till kommunalt akutläkemedelsförråd (KAF) är formellt utsedda. De ska vara behörig hälso- och sjukvårdspersonal som namngivits i den lokala instruktionen för läkemedelshantering. Läkemedelsrelaterade artiklar, såsom exempelvis narkotikajournal och läkemedelspåsar, till KAF beställs i Marknadsplatsen. Informationen på den här sidan berör beställningar via Marknadsplatsen.
Läkemedel till KAF beställs i Hamlet och för mer info om läkemedelsbeställningar hänvisas till Kommunala aktuläkemedelsförråd - Vårdgivarwebben Västra Götalandsregionen. Där återfinns också rutinen för kommunala akutläkemedelsförråd.
Ansökning av behörighet till att beställa läkemedel och läkemedelsnära artiklar till KAF görs på en och samma blankett. Denna blankett återfinns på Kommunala akutläkemedelsförråd - Värdgivarwebben Västra Götalandsregionen. Samma blankett används även då behörigheter behöver avslutas.
För frågor om inloggning och användarsupport i Marknadsplatsen
mejla till marknadsplatsen.support@vgregion.se eller kontakta
per telefon 010-441 02 00, val 3 och därefter välj aktuellt knappval.
Blanketter och dokument
Blankett: Delegering av arbetsuppgifter vid frånvaro
Delegeringsmall fylls i och skickas in av förrådets ansvariga MAS via mejl till systemsupport.ekonomi@vgregion.se.
Observera, externa användare saknar VGR-id, ange därför i stället användarnas mejladresser i kolumn C och E.
Behörigheterna som ska delegeras mellan användare av typen beställare är Inleverans (kolumn G) och Granska faktura (kolumn H).
En delegering får vara aktiv under max 12 månader, därefter måste beställningen förnyas. Delegeringar med datumspann som överskrider
12 månader kommer att nekas.
Det finns mer information, rutiner och dokument kring läkemedelsbeställning på webbsidan Kommunala akutläkemedelsförråd.