Arbetsmiljöverket ställer krav på den organisatoriska arbetsmiljön i sjukvården
Uppdaterad:
Publicerad:
Arbetsmiljöverket har under tre år granskat den organisatoriska arbetsmiljön i akutsjukvård, primärvård och psykiatri. Av 437 arbetsplatser hade 320 brister som ledde till krav på åtgärder, främst kopplade till att undersöka, riskbedöma och hantera risker kring ohälsosam arbetsbelastning.
I sina slutsatser lyfter verket fram resultat från ISM:s rapport om hinder för verksamma åtgärder och pekar på vägar framåt:
- Höj kunskapen om organisatorisk och social arbetsmiljö i hela organisationen.
- Använd arbetssätt som är anpassade till verksamheten.
- Prioritera organisatoriska arbetsmiljöfrågor och sätt dem inte på paus vid förändring, det är då de behövs som bäst.
- Ge första linjens chefer tid och stöd samt säkerställ dialog mellan strategisk och operativ nivå.
- Hantera arbetsmiljöfrågor på rätt nivå — beslut om krav och resurser behöver ofta ligga på den strategisk ledningen.
Läs AV:s tillsynsrapport: https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/rapporter/tillsynsrapport-organisatorisk-arbetsmiljo-inom-sjukvarden.pdf