Arbetsmiljöverket ställer krav på den organisatoriska arbetsmiljön i sjukvården

Uppdaterad:
Publicerad:

Arbetsmiljöverket har under tre år granskat den organisatoriska arbetsmiljön i akutsjukvård, primärvård och psykiatri. Av 437 arbetsplatser hade 320 brister som ledde till krav på åtgärder, främst kopplade till att undersöka, riskbedöma och hantera risker kring ohälsosam arbetsbelastning.

I sina slutsatser lyfter verket fram resultat från ISM:s rapport om hinder för verksamma åtgärder och pekar på vägar framåt:

  • Höj kunskapen om organisatorisk och social arbetsmiljö i hela organisationen.
  • Använd arbetssätt som är anpassade till verksamheten.
  • Prioritera organisatoriska arbetsmiljöfrågor och sätt dem inte på paus vid förändring, det är då de behövs som bäst.
  • Ge första linjens chefer tid och stöd samt säkerställ dialog mellan strategisk och operativ nivå.
  • Hantera arbetsmiljöfrågor på rätt nivå — beslut om krav och resurser behöver ofta ligga på den strategisk ledningen.

Läs AV:s tillsynsrapport: https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/rapporter/tillsynsrapport-organisatorisk-arbetsmiljo-inom-sjukvarden.pdf

Läs ISM:s rapport: https://mellanarkiv-offentlig.vgregion.se/alfresco/s/archive/stream/public/v1/source/available/sofia/hos4380-250679164-21381/native/Hinder%20fo%cc%88r%20verksamma%20a%cc%8atga%cc%88rder.pdf