Ny studie belyser chefers utmaningar i aktivitetsbaserade kontor – produktivitetsdilemman och lojalitetskonflikter

Uppdaterad:
Publicerad:

Aktivitetsbaserade kontor blir allt vanligare i organisationer som strävar efter ökad flexibilitet och kostnadseffektivitet i lokalanvändning. Men vad händer med chefers arbetsmiljö och ansvar när kontorslandskapet förändras?

I en studie som bygger på intervjuer med 33 chefer undersöks hur dessa upplever och hanterar utmaningarna som uppstår vid övergången till flexibla kontor. 

Resultaten visar att dessa kontorsmiljöer kan främja samarbete och kommunikation, särskilt i enheter som tidigare varit geografiskt utspridda. Samtidigt överskuggas dessa fördelar ofta av bristande stöd för arbetsuppgifter i den fysiska miljön, vilket leder till avbrott i arbetet, minskad kommunikation samt svårigheter med att rekrytera nya medarbetare och anpassa arbetsmiljön efter verksamhetens behov. Cheferna befinner sig i en lojalitetskonflikt där de å ena sidan förväntas försvara organisationens beslut att införa aktivitetsbaserade kontor och å andra sidan måste säkerställa att arbetsmiljön uppfyller lagkrav – ofta utan tillräckliga resurser.

Dessa produktivitetsdilemman och lojalitetskonflikter riskerar att påverka chefers produktivitet, hälsa och förmåga att nå organisatoriska mål. Studien pekar på att det som går förlorat i den fysiska miljön behöver kompenseras med organisatoriskt stöd.

📃 Artikel: Navigating productivity dilemmas and conflicting loyalties in activity-based flexible offices - A qualitative study of managers’ perspectives and coping strategies
🧑‍💻 Författare Maral Babapour Chafi (Institutet för stressmedicin/Chalmers), Maria Nordin (Umeå universitet), Viktoria Wahlström (Umeå universitet), Anita Pettersson-Strömbäck (Umeå universitet)

Läs mer om aktivitetsbaserade kontor och distans- och hybridarbete på ISMs webbsida: Aktivitetsbaserat kontor, distans och hybridarbete - Institutet för stressmedicin