Handbok om lärande på arbetsplatsen

När arbetsgrupper får, kan och tar chansen att starta ett rejält utvecklingsarbete händer det grejer! Detta är utgångspunkten för handboken Lärande för hållbar verksamhetsutveckling, som bygger på ett forskningsprojekt kring lärande inom vård- och omsorgssektorn.
Vill man skapa bra förutsättningar för lärande på arbetsplatsen bör man använda dialog som verktyg och våga lita på att medarbetare växer med nya uppgifter och utökat ansvar.
- Kom igång med lärandet genom att avsätta tid och att börja med de mest angelägna frågorna.
Andrea Eriksson, docent i ergonomi vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm har tillsammans med bland annat Lotta Dellve, professor i arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet, studerat hur hur lärande på individnivå, arbetsgruppsnivå och organisationsnivå samspelar och bidrar till hållbarhet i form av hälsa, engagemang, förbättringar i arbetsmiljö, kvalitet och effektivitet.
Handboken är uppdelad i tre delar med nyckelaspekter utifrån perspektiven medarbetare, grupp och organisation, men som också innehåller exempel, råd, reflektionsövningar och/eller verktyg.
- Handboken utgår från ett utvecklingsarbete som sker stegvis och med metoder för att engagera enskilda medarbetare.