Patienter testade ankomstproceduren på sjukhuset

Man i rutig skjorta tittar på en informationsskärm på väggen.
Efter incheckningen får patienten ett besöksnummer. Informationsskärmar på väggarna visar sedan till vilken våning och väntyta patienten ska gå.

I mitten av december börjar vi att öppna Högsbo närsjukhus successivt, men redan nu i veckan var tre ”testpatienter” på plats för att bland annat pröva den nya incheckningsproceduren och dirigeringen vidare till rätt undersökningsrum.

Testpatienterna som fanns på plats denna dag hade lånats in från "levande bibliotek", en stödfunktion inom Västra Götalandsregionen där patientföreträdare eller närstående på olika sätt bidrar med sina erfarenheter.

Väl på Högsbo närsjukhus ägnades förmiddagen åt att testa om patientens ankomstprocedur – där man checkar in, får ett kvitto med ett besöksnummer och därefter följer instruktioner på en skärm i väntytan eller i sin mobil – är lätt att förstå och följa för patienten. Varje testpatient ackompanjerades av en representant från Sjukhusen i väster, som noterade hur patienten gjorde, vilka frågor som väcktes eller var det till exempel hade behövts en vägledande skylt.

Under eftermiddagen fortsatte diskussionen, men då med fokus på information i kallelser och broschyrer.

Testpatienternas synpunkter kommer nu att arbetas vidare med i de arbetsgrupper som ansvarar för bland annat skyltning, incheckning, informationsskärmar och patientinformation.