Managers’ support to employees with common mental disorders during the COVID-19 pandemic: the importance of staying in touch

Chefer kämpade med att kunna stödja anställda med psykisk ohälsa under pandemin – nästan hälften upplevde försämrade möjligheter. Minskad kontakt och distansarbete var de största hindren, medan traditionella faktorer som bransch och chefserfarenhet spelade liten roll. Studien bygger på en enkät med över 5600 chefer i svensk privat sektor, varav drygt 1100 hade anställda med psykiska besvär. Resultaten visar att regelbunden kontakt, både fysisk och digital, är avgörande för att kunna ge stöd. Arbetsgivare bör investera i digitala verktyg, utbildning och skapa strukturer för social interaktion vid distansarbete. Utan dessa insatser riskerar organisationer att missa tidiga signaler på ohälsa och öka sjukfrånvaron. Slutsatsen: hur arbetet organiseras är avgörande för chefers förmåga att förebygga och hantera psykisk ohälsa.

Detta är en sammanfattning av en artikel som har publicerats i tidskriften International Journal of Workplace Health Management

Länk till artikeln: Managers’ support to employees with common mental disorders during the COVID-19 pandemic: the importance of staying in touch | International Journal of Workplace Health Management | Emerald Publishing

Nordling P, Staland-Nyman C, Nwaru C, Björk L, Corin L, Bertilsson M (2025;), "Managers’ support to employees with common mental disorders during the COVID-19 pandemic: the importance of staying in touch". International Journal of Workplace Health Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJWHM-04-2024-0070