Frågor och svar – akutmottagningen Kungälvs sjukhus

När du vistas hos oss på akutmottagningen kan det uppstå frågor. På den här sidan hittar du svar på några av de vanligaste frågorna vi får.

Om du har andra frågor är du självklart välkommen att ställa dem till oss. 

Vad händer i triagen?

Du bedöms först av en sjuksköterska och undersköterska i triagen. Där får du kortfattat berätta varför du söker vård och prioriteras därefter utifrån dina symtom och vitala parametrar (blodtryck, puls etc.). Ibland kan du bli hänvisad att söka vård på en annan vårdnivå, till exempel en vårdcentral eller annan specialiserad mottagning.


Vad händer efter triage?

Efter triage läggs du i turordning till att träffa en läkare. Prioriteringsordningen kan komma att ändras beroende på vilken prioritet andra patienter får som löpande kommer in, därför är det omöjligt för oss att säga vilken tid läkaren kan tänkas komma till dig. Väntetiden kan bli lång, ta gärna kontakt med en anhörig om du behöver mat eller någon tidning/bok för att fördriva tiden.


Det är nästan tomt i väntrummet, varför tar det så lång tid?

Vi strävar efter att ha så få patienter i väntrummet som möjligt. Innanför dörrarna befinner sig många patienter vilket inte alltid syns. Du är inte bortglömd även om du sitter i vårt väntrum.


Vad väntar jag på?

Ring på klockan så kan vi informera dig om vad just du väntar på.


När kommer läkaren?

Läkaren kommer så fort det är din tur. Alla patienter prioriteras utifrån sina vårdbehov. De patienter som behöver tas om hand snabbast, oftast svårt sjuka och skadade patienter, får kortast möjliga väntetid till läkare och behandling.

Patienters prioritering kan komma att ändras under tiden på akutmottagningen om deras hälsotillstånd förändras.


Hur länge ska jag vänta?

Olika undersökningar (blodprover, röntgen med mera) tar olika lång tid att få svar på, beroende på hur mycket respektive enhet har att göra.

Vidare ska din ansvariga läkare bedöma svaret och bestämma hur hen ska gå vidare. Läkaren kan vara upptagen med en annan patient när det finns ett svar och då kan det ta längre tid innan hen har tid att titta på det. Allt beror på hur det ser ut för stunden och vad som är mest akut.


Får min familj vänta med mig?

Du får ha med dig max en anhörig in på akutmottagningen på grund utav begränsade utrymmen samt sekretess.


Jag kom med ambulans. Varför är jag inte först i kön?

Alla patienter bedöms och prioriteras utefter sitt aktuella sjukdomstillstånd, oavsett på vilket sätt man kom till akuten.


Jag har en remiss med mig – får jag förtur till läkaren?

Nej. På akuten bedöms alla patienter utefter aktuellt sjukdomstillstånd och prioriteras därefter.


Vad är det som händer? Varför är det ingen som tittar till mig?

Ofta är det mycket att göra och då hinner vi inte alltid informera om vad som händer. Om du vill ha information eller hjälp så kan du alltid ringa på klockan.


Jag behöver hjälp. Kan jag gå och leta efter en ledig personal?

Ring på larmklockan om du behöver hjälp eller undrar över något. När du använder ringklockan kommer personal som har tid att svara på din fråga. Med anledning av sekretess- och integritetsskäl för alla våra patienter är det inte tillåtet att vistas i korridoren för annat än toalettbesök. Patienter och anhöriga ska vistas innanför draperiet på rummet.


Var ligger toaletten?

Toaletterna hittar du genom att följa skyltningen i taket inne på mottagningen.

Det finns även två toaletter längst ned i det stora väntrummet.


Jag har glömt mina mediciner!

Meddela personalen om det är någon medicin du måste ta men glömt hemma, så ska vi försöka hjälpa dig.


Kan jag ta mina mediciner jag har med mig?

Rådfråga personal innan du tar någon medicin.


Jag är hungrig – varför får jag ingen mat?

Du som anhörig eller patient ansvarar för att få i dig mat. Det finns en varuautomat och kaffeautomat i väntrummet. En trappa upp i sjukhusbyggnaden finns också varuautomater med mat och drickor. Det finns också ett café (Espresso house) i huvudentrén. Fråga personalen om du är osäker på om du får äta. Patienter som är oförmögna att införskaffa mat får det av oss.


Jag är röksugen – var kan jag röka?

Kungälvs sjukhus är sedan flera år ett tobaksfritt sjukhus. Sjukhusets café säljer inte tobak och ingen rökning är tillåten inne på sjukhuset eller på sjukhusområdet, med undantag för i en rökkur som finns utanför psykiatrins lokaler. Rökförbudet gäller alla – både medarbetare, patienter och besökare. Vi ber alla som besöker sjukhuset att respektera reglerna kring rökning.


Jag vill ta en bild på min skada. Får jag det?

På sjukhuset gäller ett generellt fotoförbud.


Patienten bredvid mig är hotfull. Jag känner mig otrygg.

Kontakta personalen så hjälper vi dig. Om någon bryter mot våra ordningsregler har vi rätt att avvisa den personen. Akuten är ingen allmän plats. Vi har väktare tillgängliga dygnet runt för att säkerhetsställa tryggheten för alla patienter och personal.


Finns det en mobilladdare jag kan låna?

I väntrummet finns en station där du kan hyra powerbanks. Följ instruktionerna vid stationen. Det finns också laddplattor på alla patientrum.


Hur betalar jag för parkering?

Det finns möjlighet att betala direkt i automaten vid parkeringen samt att använda appen "Easy park" med parkeringskod 22309.


Hur ser mina prover ut?

På grund av risken för feltolkning så lämnar vi inte ut provsvar innan du har träffat en läkare. Det är viktigt att du blir ordentlig undersökt innan man drar några slutsatser om ditt tillstånd. Blodprover är bara en del av bedömningsunderlaget.


Kan jag gå hem och få mina provsvar? Kan ni ringa mig?

Nej, om du går hem skrivs du ut och vi följer inte upp dina provsvar.


Kan jag gå hem och komma tillbaka imorgon?

Nej, det kan du inte. Om du går hem utan att träffa läkare så skrivs du ut och vi kommer inte att följa upp med någon eventuell behandling.


Var finns närmaste apotek?

I sjukhusets huvudentré finns det ett apotek. Det finns också apotek vid Ica Maxi och i Kongahälla center.


Jag kan inte ta mig hem. Får jag en sjukresa?

Som regel ansvarar man själv för att ta sig till och från sjukvården. En sjukresa med sjukresetaxi är inte något alla har rätt till, men om det finns medicinska skäl till en sjukresa får du ett sådant intyg av oss. Avsaknad av kollektivtrafik är inte ett medicinskt skäl som berättigar till sjukresetaxi.

Exempel på taxibolag:

  • Taxi Pelle: 0303-634 44
  • Taxi Väst: 0303-459 000
  • Taxi Kurir: 031–27 27 27
  • Taxi Göteborg: 031-65 00 00
  • Taxi Stenungsund: 0303-77 15 15