Så ställer vi om hälso- och sjukvården

Uppdaterad:
Publicerad:
Två personer pratar och tittar på en läsplatta

Svensk hälso- och sjukvård är mitt i en omställning som gäller alla vårdformer. Utvecklingen drivs just nu på av den ekonomiska krisen och ökade kostnader, men vi behöver också rusta oss för vårdens största utmaning: Inom bara sex år väntas antalet 80-åringar och äldre öka med hela 38 procent i Sverige. Samtidigt behövs resurser för att klara av ett ökat behov av syn- och hörselrehabilitering, ge vård och stöd till de allt fler som får en autismdiagnos, tillgodose behovet av teckenspråkstolkning och andra tolkbehov samt ge den specialiserade vård och annat stöd som personer som har en varaktig funktionsnedsättning behöver. Vi måste ställa om.

Omställning i praktiken 

Digitala lösningar är ett sätt att få vården att räcka till behoven som finns. Kontakten mellan oss vårdgivare och patienter före och efter besök blir allt mer digital. Många verksamheter kan skicka kallelser digitalt och det finns sen länge möjlighet att boka om tid, förnya recept och läsa sin journal via 1177.se. För att vara så förberedda vi kan vid patientmöten införs nu formulär som skickas ut digitalt före vissa besök. Vi har också korta filmer (och fler är på gång) som ger patienter och närstående kunskap om våra insatser och vad en funktionsnedsättning innebär. Tillgång till grundläggande information inför besöket möjliggör delaktighet och individuellt anpassade insatser. 

Digitalt stöd 

Vi erbjuder digitalt stöd, behandling samt teckenspråkstolkning och andra tolktjänster när det är möjligt. Till exempel kan man få sin hörapparat justerad och anpassad på distans i sin hemmiljö! Vi undersöker också olika sätt att kombinera eller komplettera fysiska möten med digitala lösningar för att skapa en så effektiv vård som möjligt; till exempel att en tolk medverkar digitalt på ett fysiskt möte mellan patient och vårdgivare, att viss uppföljning sker digitalt och att ett digitalt stöd följs upp med ett mottagningsbesök. 

Realtidsdokumentation ger snabb tillgång till information 

Vi håller på att gå över till realtidsdokumentation, alltså att dokumentera i direkt anslutning till eller i samband med vårdinsatsen. Fördelen för dig som patient är att du snabbare kan läsa om ditt besök och att andra vårdgivare vid behov får snabbare tillgång till din journal. Ett verktyg som möjliggör realtidsdokumentation är taligenkänning; att behandlaren talar in text istället för att skriva. Detta minskar den administrativa tiden för medarbetare i vårdyrken. 

Standardiserade vårdförlopp 

Vi utvecklar standardiserade vårdförlopp för patienter som har autism, intellektuell funktionsnedsättning eller rörelsenedsättning där vi säkerställer likvärdig vård och metoder för att stegvis förebygga och behandla svårigheter med till exempel sömn, kommunikation, struktur i vardagen eller motorisk förmåga. Det ger patienter och närstående en tydligare vårdplan: vad ska göras nu och vilka insatser kommer senare och vad ska uppnås. För behandlare ger det stegvisa vårdförloppet bättre förutsättningar att ge individuellt anpassad vård och stöd, eftersom varje steg följs upp och klargör patientens aktuella förutsättningar och behov inför fortsatta vårdinsatser. 

Det här kan du göra när du loggat in på 1177.se

För att kunna ta emot digital information från vårdgivare, delta i ett digitalt stöd- och behandlingsprogram eller läsa din journal behöver du logga in på 1177.se 

Det här kan du göra när du loggat in - 1177.se