Språkbad och föräldrastöd hjälper barn med hörselnedsättning

Publicerad:
En inspelningsdosa läggs i en väst i barnstorlek, med en ficka på magen.
Specialpedagog Carina Johansson handleder föräldrar till barn med hörselnedsättning. Här visar hon hur man lägger en inspelningsdosa i en ficka på magen.

En ”stegräknare” för ord och tidigt stöd till föräldrarna – det kan göra stor skillnad för barn med hörselnedsättning. Språkutvecklingen gynnas av att föräldrar pratar mycket med sina barn, menar specialpedagog Carina Johansson som med sitt arbete bidrar till forskning på området.

En föräldragrupp som hon tillsammans med logopeden Hanna Forslund leder hos Hörselteam Barn och Ungdom i Göteborg, ska träffas för en av de sista gångerna.

I en av familjerna har en stor förändring precis skett.

Deras åtta månader gamla dotter har fått cochleaimplantat, vilket möjliggör hörsel för personer med svår hörselnedsättning genom direkt stimulering av hörselnerven. De yttre delarna av implantaten hålls på plats med ett litet pannband runt flickans huvud.

– Det är så häftigt att man märker att hon hör oss nu, säger föräldrarna.

Utbildning och stöd

Gruppen är en del av programmet PEPP, Preventive Education Program for ParentsDet ingår i forskningsprojektet Ord gör skillnad, och vänder sig till föräldrar med barn mellan 0 och 6 månader som nyligen har diagnosticerats med måttlig till grav hörselnedsättning.

En målgrupp som tidigare fått individuell handledning, får i det här fallet ses vid fysiska träffar en gång i veckan tillsammans med andra föräldrar. Här får de råd, utbildning och stöd i hur de ska hjälpa barnens språkutveckling framåt.

Genom sitt deltagande får familjerna även chans att testa det som kallas LENA-utrustning (Language ENvironment Analysis). Det kan jämföras med en stegräknare för ord som mäter barns talspråksmiljö i hemmet.

Specialpedagogen Carina Johansson, som till vardags arbetar i Hörselteam Borås, håller upp en väst i baby-storlek och visar:

– Här lägger man LENA-dosan i en ficka, det är en liten inspelningsapparat. Föräldrarna slår på den på morgonen och sen ska den vara på hela dagen. Det ska vara en vanlig dag och man ska inte tänka på att prata extra mycket bara för att man spelar in. Den mäter ljudmiljön, verbala turtagningar, vuxenord och barnyttranden, berättar hon.

Läs hela artikeln i VGR Fokus

Språkutveckling hos barn med hörselnedsättning

  • Hjärnan formas och utvecklas som mest under barnets första tre år, och speciellt det första levnadsåret. Forskning visar att tidiga insatser spelar stor roll för den tidiga språkutvecklingen hos barn med hörselnedsättning. Läs mer om nedsatt hörsel på 1177.se.
  • PEPP (Preventive Education Program for Parents) är en del av forskningsprojektet Ord gör skillnad. Det utgår från Karolinska institutet och Uppsala universitet, och drivs i samarbete med yrkesverksamma från olika regioner i Sverige.
  • Ett långsiktigt mål med PEPP är att utforma en nationell, evidensbaserad metod för yrkespersoner inom svensk hörselvård, för att man ska kunna ge likvärdiga och evidensbaserade stödinsatser, oavsett familjers bostadsort.