Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Vanliga frågor och svar

Har min remiss kommit fram?

Vi skickar ut ett bekräftelsebrev till dig när remissen har kommit. Om du inte fått något bekräftelsebrev och det gått lång tid så ber vi dig att kontakta den läkare som skrev remissen.

Hur länge dröjer det innan jag får träffa läkaren?

Vårdgarantin innebär att du har rätt att träffa en läkare inom tre månader. Din remiss bedöms av en specialistläkare som gör en medicinsk prioritering av remissen. Detta avgör hur snabbt du får en tid hos oss.

Mitt försäkringsbolag vill ha ett invaliditetsintyg. Hur går jag tillväga?

Skicka dina försäkringshandlingar till oss på adress: Kirurg-/ortopedkliniken, Kungälvs sjukhus, 442 83 Kungälv. När vi fått handlingarna kontaktar vi dig för fortsatt handläggning.

Jag var hos er för ett år sedan och vill nu boka tid hos läkaren. Hur gör jag?

Om mer än sex månader har passerat sedan ditt senaste besök behöver vi ett nytt underlag/remiss för att göra en korrekt bedömning av dina besvär. Bedömningen kan ske på vårdcentralen eller så kan du skriva en egenremiss.

Jag ska resa med flyg, men har metall inopererad i kroppen. Behöver jag ett intyg?

Nej, det är inget krav. Säkerhetskontrollen måste utföras lika noggrant med eller utan intyg.

Hur kan jag få ta del av min journal?

Via 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du logga in och läsa din journal på nätet. Du kan också beställa kopior på din journal, via 1177. Om du inte använder 1177 Vårdguiden fyller du i och skriver under en blankett om journalkopior (se sidan ”Journal”).

Läs mer

Senast uppdaterad: 2021-05-10 11:16