Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Syncentral Göteborg

Kontaktuppgifter

Öppettider

måndag - torsdag
8:00 - 16:30
fredag
8:00 - 16:00

Besöksadress

Ekelundsgatan 8
411 18 Göteborg

Välkommen till syncentral Göteborg!

Välkommen

Vi arbetar för att förbättra livssituationen för dig som har måttlig synnedsättning till blindhet. Det gör vi genom habilitering, där man bygger upp nya förmågor, och rehabilitering, där man tränar upp förmågor som man tidigare haft. 

Vilken typ av hjälp kan du få? 

  • Träning av dagliga aktiviteter med eller utan hjälpmedel
  • Psykosocialt stöd och rådgivning  
  • Vägledning och information till anhöriga, närstående och personal  
  • Samordning och uppföljning av insatser 

Bli patient hos oss

För att komma till oss behöver du en remiss från ögonläkare. Det behövs för att vi ska kunna veta hur bra du ser och vad som orsakar synnedsättningen.

Om du svårt att läsa med vanliga glasögon eller har andra problem på grund av nedsatt syn kan en ögonläkare undersöka om du kan få hjälp av syncentralen.  

Är du redan patient hos oss kan du eller någon närstående ta kontakt direkt via en egenremiss.

Egenremiss 1177 Vårdguidens e-tjänster 
Blankett egenremiss till syncentral (pdf)

Blir din syn snabbt sämre, kontakta också en ögonläkare.

Inför ditt besök hos oss

 

Att ta med till besöket

  • Kallelse
  • Legitimation
  • Eventuellt högkostnads- eller frikort



Hundar 

Det kan finnas ledarhundar i lokalerna


Skiss av ledarhund med sele

Tolk

Meddela i god tid före besöket om du behöver tolk

 

Betalning och anmälan

Anmäl dig och betala på mottagningen, om du inte har fått ett annat besked i din kallelse. Du får gärna betala med betalkort. Frikort gäller. Är du under 20 år eller över 85 år är besöket avgiftsfritt.




Omboka eller avboka din tid

Vill du omboka eller avboka din tid ska du göra det minst 24 timmar innan avtalad tid för att slippa betala patientavgift. Du kan omboka eller avboka din tid via 1177 Vårdguidens e-tjänster.



Uteblivet besök

Har du inte lämnat återbud 24 timmar innan avtalad tid får du betala en patientavgift (gäller även om du har frikort eller om besöket var avgiftsfritt).



Kontakta oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster

För frågor om vård över nätet är det viktigt med säkerhet. 1177 Vårdguidens e-tjänster har en personlig inloggning där både du och vårdpersonal är identifierade. Dina personuppgifter och information är skyddad. 

Du kan bland annat:

  • Omboka och avboka tid
  • Kontakta din mottagning
  • Skriva egenremiss

 

Tack för att du avstår starka dofter 

Cigarettrök, parfym och andra starka dofter ger problem för människor med astma, allergi och överkänslighet

 

Sammanhållen journalföring

När du har kontakt med vården, kan läkaren eller annan vårdpersonal fråga dig om ditt samtycke till att ta del av dina journaluppgifter. Du har rätt att stå utanför sammanhållen journalföring. Då ansvarar du själv för att informera om vad vårdpersonalen behöver veta för att kunna ge dig god och säker vård.
Sammanhållen journalföring på 1177.se



 

Synpunkter

Vi vill gärna veta vad du som patient eller närstående tycker om den vård och service du får. Dina synpunkter eller klagomål är viktiga för oss och hjälper oss att förbättra vår verksamhet. Ibland uppstår missnöje och problem och då vill vi göra vårt bästa för att försöka reda ut problemet.

Lämna synpunkt

 

Enhetschef

Mitt Vårdmöte

Med e-tjänsten Mitt vårdmöte kan du träffa din behandlare via din mobil eller dator.
Senast uppdaterad: 2021-07-09 10:44