Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Inför ditt besök hos oss

Leende kvinna i sjukvårdskläder i en korridor.

Här finns information till dig som har fått en kallelse till oss.

Begränsa smittspridningen av covid-19

Har du feber, snuva, hosta, luftvägsproblem och influensasymtom ska du inte komma till mottagningen. Kontakta oss per telefon eller via 1177 Vårdguidens e-tjänster så bokar vi en ny tid eller ett videobesök på distans.

Använd munskydd när du besöker oss. Vi delar ut munskydd om du inte redan har. Munskydd gäller för alla vuxna, om det inte finns medicinska hinder att använda munskydd. 

Läs mer om digitala vårdmöte

Att ta med till besöket

  • Kallelsen
  • Fotolegitimation
  • Högkostnads- eller frikort
  • Giltigt LMA-kort (gäller endast asylsökande)
Kallelse och ID-kort

Tolk

Meddela mottagningen i god tid före besöket om du behöver tolk.

Ledarhundar

Ledarhundar kan finnas i lokalerna.

Ledarhund

Betalning och anmälan

Du anmäler dig och betalar på mottagningen om du inte har fått annat besked i din kallelse. Du får gärna betala med betalkort. Frikort gäller. Är du under 20 år eller över 85 år är besöket avgiftsfritt.

Omboka eller avboka din tid

Vill du omboka eller avboka din tid ska du göra det minst 24 timmar innan avtalad tid för att slippa betala patientavgift. Gäller även avgiftsfria besök. Du kan omboka eller avboka din tid via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Uteblivet besök

Har du inte lämnat återbud 24 timmar innan avtalad tid får du betala en patientavgift (gäller även om du har frikort).

1177 Vårdguidens e-tjänster

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du kontakta din mottagning när du vill.

Du kan bland annat:

  • Omboka och avboka tid
  • Kontakta din mottagning
  • Skriva egenremiss

Du kan logga in direkt från din mottagning

Sjukresor

När du reser till någon av våra mottagningar kan du få ersättning för en del av dina resekostnader. Avgiften är olika beroende på vilket färdsätt du väljer.

Om du av hälsoskäl behöver resa med sjukresetaxi krävs ett reseintyg. Kontakta din vårdgivare som kan skriva ett reseintyg om du har medicinska skäl att åka med sjukresetaxi. Alla inskrivna patienter hos syncentralerna har rätt till sjukreseintyg. Om du är patient på en annan mottagning sker en individuell bedömning.

Mer information på 1177 om sjukresor

Dofter och rökning

Vi ber dig undvika att använda parfym på våra mottagningar. Rökning är endast tillåtet på avsedda platser.

Sammanhållen journalföring

När du har kontakt med vården, kan läkaren eller annan vårdpersonal fråga dig om ditt samtycke till att ta del av dina journaluppgifter. Du har rätt att stå utanför sammanhållen journalföring. Då ansvarar du själv för att informera om vad vårdpersonalen behöver veta för att kunna ge dig god och säker vård.

Mer information på 1177.se om sammanhållen journalföring

Studenter i våra lokaler

Vi samarbetar med universitet och högskolor. Därför kan du ibland möta studenter på mottagningen.
Student

Synpunkter

Ibland uppstår missnöje och problem, då vill vi göra vårt bästa för att försöka reda ut problemet. Är du inte nöjd ska du i första hand kontakta berörd personal eller enhetschefen på aktuell mottagning. 


Senast uppdaterad: 2022-01-25 16:44