Rekryteringsannonser

Annonser som märks: Här hittar du mallar för rekryteringsannonser. Använd dem som utgångspunkt för att skapa nya annonser i ett aktuellt format.

Mallarna för rekryteringsannonser hittar du i mediebanken och i Adobe Libaries. Klicka på digitalt eller print för att hitta rätt mall. Mallarna för sociala medier hittar du också i canva.com. 

Mallar i Canva

OBS! För att använda mallarna i Canva behöver du kopiera projektet, inte göra redigeringar direkt i mallen. Logga in i Canva. Klicka på Arkiv och sedan Gör en kopia. Du måste vara inloggad innan du klickar på Gör en kopia. 

Börja med grejen!

I annonser är det viktigt att säga det viktigaste först. Det är särskilt angeläget i sociala medier där flödet passerar fort och tiden för uppmärksamhet är mycket kort. Det betyder till exempel att yrket tar mest plats, därefter förvaltning och verksamhet. Resten av informationen om tjänsten hänvisas till aktuell jobbannons på VGR:s hemsida, där det finns mer utförlig information.

Emotionella beskrivningar om tjänsten undviks i annonser men kan med fördel användas i jobbannons på VGR:s hemsida.

När det finns utrymme laddas annonsen med kommunikationskonceptet ”Spela roll” för att göra den aktiv och framåtlutad. Konceptet används för VGR som arbetsgivare.

Budskapsordning

  1. Yrke
  2. Förvaltning
  3. Verksamhet
  4. Ort
  5. Anställningsform
  6. Sista ansökningsdag
  7. Referensnummer
  8. Kort beskrivning om tjänsten
  9. Kommunikationskoncept ”Spela roll”
  10. Bild

Kommunikationskoncept: Spela roll

Som arbetsgivare använder VGR kommunikationskonceptet ”Spela roll”.

Det är ett uttryck för att göra något meningsfullt – något man själv tror på och något som andra människor har nytta av. Det berättar om VGR:s yrken som ”spelar roll”, oavsett om medarbetaren jobbar inom sjukvård, kultur
eller utbildning.

Konceptet attraherar både den lösningsorienterade medarbetaren som tycker det är spännande att lösa problem här och nu såväl som den strategiska medarbetaren som vill lösa morgondagens utmaningar.

Bildriktlinjer

  • Bilder ska användas sist och om det finns ett stort behov.
  • Bilden ska vara av hög kvalité t.ex. vara tagen av en fotograf.
  • Bilden ska följa VGRs övergripande bild-riktlinjer.
  • Bilden ska föreställa ett porträtt på en "medarbetare".
  • Bilden ska vara lugn och inte plottrig, med plats för text.
  • Bilden ska ha tillåtelse från modellen att användas i annonser.

Det finns förvalda bilder som följer riktlinjerna som ska användas i annonserna och som är fria för alla att använda.

Länk till godkända annonsbilder.

För att lägga till en bild i albumet med förvalda godkända bilder maila: ase.guldbog@vgregion.se

Print, små annonser

Här finns grundläggande information om tjänsten. Det är tillräckligt mycket plats för att berätta vad som söks och var tjänsten är placerad. Fördjupad information finns att läsa mer om på jobbannons på VGR:s hemsida.

Exempel på mall till små annonser
Exempel mall liten annons för kultur

Print, stående annons

Berätta lite mer om den specifika tjänsten i löpande text. Om utrymme ges finns möjlighet att ladda varumärket med kommunikationskoncept i botten av annonsen. Det ska inte konkurrera med huvudbudskapet.

Exempel stående annons utbildning

Print, stående annons med bild

När utrymme finns är det möjligt att ladda annonsen med kommunikationskonceptet ”Spela roll” tillsammans med en bild.

Det finns förvalda bilder som följer riktlinjerna som ska användas i annonserna och som är fria för alla att använda.
Det är dessa.

Exempel stående annons med bild för helheten. Bilden visar ett exempel på en regionutvecklare.

Print, liggande annons

Exempel på liggande annons

Print, stående annons: Flera tjänster i samma annons

Större ytor kan användas till att annonsera flera tjänster på samma yta. Där är det viktigt att hålla informationen kort och hänvisa till aktuell jobbannons
på VGR:s hemsida.

Exempel på stående annons med flera tjänster inom utbildning

Digital annons, webb

I digitala medier finns möjlighet att arbeta med kommunikation på flera sidor genom att använda bildspel i GIF-animation. Håll texten kort då varje sida i animationen visas kort tid.

 
Exempel på digital annons sida 1
Exempel på digital annons sida 2

Digital annons, webb, liggande

Exempel på digital annons liggande sida 1
Exempel på digital annons liggande sida 2
Exempel på digital annons liggande sida 3

Sociala medier, karusellannons, 1:1

I sociala medier rullar flödet fort, därför är det viktigt att hålla sig kortfattad. Med ett bildspel i sociala medier, även kallat karusell, finns möjlighet att bygga budskap stegvis så att mottagaren kan välja att läsa mer. Syftet är att leda mottagaren till läsa hela platsannonsen på VGR:s webbsida. Glöm inte att posttexten är en del av annonsen.

Det finns förvalda bilder som följer riktlinjerna som ska användas i annonserna och som är fria för alla att använda.
Det är dessa.

Exempel Sociala medier 1:1 sida 1
Exempel Sociala medier 1:1 sida 2
Exempel Sociala medier 1:1 sida 3
Exempel Sociala medier 1:1 sida 4

Sociala medier, stories, 9:16

I stories är det ännu viktigare att vara kortfattad och endast lyfta de viktigaste sakerna med tjänsten. Mottagare läser inte långa texter i detta formatet. Här saknas möjlighet till posttext, därför vill vi att besökaren ska klicka på länken längst ner i annonsen för att läsa mer.

Exempel på sociala medier stories sida 1
Exempel på sociala medier stories sida 2
Exempel på sociala medier stories sida 3
 
Exempel på sociala medier stories sida 4