Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Innovation som utgår från användares behov

tjänstedesign

Tjänstedesign är en metodik som utgår från användares behov och upplevelser i utformningen av innovativa tjänster och produkter. Inom hälso- och sjukvården är användaren oftast patient, men kan också vara närstående eller vårdmedarbetare. Metoden är användarcentrerad, behovsfokuserad och medskapande, något som också genomsyrar arbetet på Innovationsplattformen.

Tjänstedesign ska bli en självklar del i innovationsarbete

På Innovationsplattformen har alla anställda kunskap om tjänstedesign. Vi har också medarbetare som är tjänstedesigners, med spetskompetens inom metodiken. Vi vill att tjänstedesign ska bli en självklar del i allt innovationsarbete som pågår inom hälso- och sjukvården och på så sätt kunna stärka användares delaktighet under hela processen. Metoden är kreativ och uppmuntrar mod att testa och ompröva idéer innan de förverkligas. Tillvägagångsätten är många, det kan t ex handla om workshops, intervjuer eller observationer. Målet är att slutresultatet möter användares verkliga behov istället för att förverkliga förutbestämda lösningar.

Nationellt nätverk 

Västra Götalandsregionen samverkar med flera regioner och landsting för att dra lärdom av och utveckla användandet av tjänstedesign inom hälso- och sjukvården. Nätverket kallas Experio Lab Sverige, där också flera forskare ingår.

Tjänstedesignarbete Skaraborg mödravård

Fokus på patienternas behov

Vården ska bli bättre på att involvera patienter i sitt utvecklingsarbete. Men hur kan det gå till? I Skaraborg har mödrahälsovårdens barnmorskor tagit hjälp av tjänstedesigners från Innovationsplattformen för att skapa ett patientråd och få insikter om nyblivna föräldrars behov.

Förbättrad förlossningsvård

Innovativt arbete som sätter gravida kvinnor, nyblivna mammor och förlossningspersonal i fokus. Med hjälp av tjänstedesignmetodik vill man få en bättre förståelse för de behov som finns före, under och efter förlossning. Behoven ska ligga till grund för utvecklingen nya värdeskapande lösningar som kan skapa trygghet för föräldrar och personal.

digitala vårdmöten

Digitala vårdmöten utifrån användarnas behov

Med hjälp av tjänstedesignmetodik går projektet på djupet för att identifiera användarnas faktiska behov. Under 2019 kommer tre olika prototyper att testas och utvärderas för vidare implementering i hälso- och sjukvården.

Mobil närsjukvård

Förbättrad mobil närsjukvård

Med hjälp av pengar från Innovationsfonden kunde Närsjukvårdsteamet västra Skaraborgs genomföra ett förbättringsprojektet tillsammans med en tjänstedesigner. Resultatet blev fyra nya lösningar som förbättrade genomförandet av deras arbete.

Senast uppdaterad: 2018-05-03 14:23