Innovation som utgår från användares behov

tjänstedesign

Tjänstedesign är en metodik som utgår från användares behov och upplevelser i utformningen av innovativa tjänster och produkter. Inom hälso- och sjukvården är användaren oftast patient, men kan också vara närstående eller vårdmedarbetare. Metoden är användarcentrerad, behovsfokuserad och medskapande, något som också genomsyrar arbetet på Innovationsplattformen.

Tjänstedesign ska bli en självklar del i innovationsarbete

På Innovationsplattformen har alla anställda kunskap om tjänstedesign. Vi har också medarbetare som är tjänstedesigners, med spetskompetens inom metodiken. Vi vill att tjänstedesign ska bli en självklar del i allt innovationsarbete som pågår inom hälso- och sjukvården och på så sätt kunna stärka användares delaktighet under hela processen. Metoden är kreativ och uppmuntrar mod att testa och ompröva idéer innan de förverkligas. Tillvägagångsätten är många, det kan t ex handla om workshops, intervjuer eller observationer. Målet är att slutresultatet möter användares verkliga behov istället för att förverkliga förutbestämda lösningar.

Nationellt nätverk 

Västra Götalandsregionen samverkar med flera regioner och landsting för att dra lärdom av och utveckla användandet av tjänstedesign inom hälso- och sjukvården. Nätverket kallas Experio Lab Sverige, där också flera forskare ingår.

Senast uppdaterad: 2018-10-15 13:19