Andreas Björsne, doktorand
Kort om Andreas forskning
Arbete: Audionom vid Audionommottagning Göteborg
Universitetsanknytning: Göteborgs universitet, Sahlgrenska akademin
Optimering av cochleaimplantat för barn.
Programmering av cochleaimplantat måste göras individuellt. Syftet med det här avhandlingsarbetet är att undersöka en metod som kan användas för att programmera cochleaimplantat för barn som inte aktivt kan meddela hur de upplever ljudet via implantatet.
Studiens bakgrund och syfte
Programmering av cochleaimplantat måste göras individuellt för att ljudstimuleringen ska bli lagom stark. För barn som inte aktivt kan meddela hur de upplever ljudet via implantatet är den som programmerar beroende av mätningar som kan göras utan att barnet behöver göra något som t.ex. genom att mäta hur hörselnerven reagerar på cochleaimplantatets stimulering. Syftet med den här studien är att undersöka om barn som fått cochleaimplantat i tidig ålder hör bättre om deras cochleaimplantat programmeras om utifrån hur de själva uppfattar ljudstyrkan vid stimulering från implantatet. Med andra ord om de får deras cochleaimplantat inställda på samma sätt som vuxna får.
Metod
Här visas preliminära resultat från tio barn med cochleaimplantat, i åldrarna åtta till tolv år. Alla barnen hade vid studien start cochleaimplantat som var programmerade utifrån en mätning av hörselnervens reaktion på cochleaimplantatets stimulering (en mätning som kallas AutoNRT).
Första besöket
- Tonaudiometri i ljudfält
- Child-HINT (med och utan brus)
- AutoNRT
Andra besöket
- Omprogrammering av CI med ny inställning
- AutoNRT
Tredje besöket
- Tonaudiometri i ljudfält
- Child-HINT (med och utan brus)
- AutoNRT
- Jämförelse mellan nya inställningen och den gamla
Resultat
Vid det avslutande besöket fick barnen göra ett informellt lyssningstest och avgöra om de ville behålla inställningen de fått i studien eller gå tillbaka till deras ursprungliga. Resultat uppdelat på cochlea-implantat (öron). Ett av barnen hade cochleaimplantat på endast ett öra. 14 CI (cochleaimplantat) behöll den nya inställningen. 5 CI återfick ursprungsinställningen. Preliminära resultat från lyssningstest, HINT Child, med den nya och den ursprungliga inställningen. Testet är utformat så att ett lägre resultat är bättre än ett högre. Det preliminära resultatet visar inte på någon signifikant skillnad.
Slutsats
Det preliminära resultatet från studien tyder att det inte är några stora skillnader i hur barnen hör mellan den gamla och den nya inställningen. Resultatet indikerar även att barn från 8 år och kan delta aktivt i programmeringen av cochleaimplantatet.
Handledare
Lennart Magnusson, André Sadeghi, Mathias Hällgren