Jenny Widmark
Vad fungerar, för vem och varför? En studie om digital delaktighet för personer med kombinerad syn- och hörselnedsättning eller dövblindhet.
Postern är layoutad som en serie med tio illustrationer med förklarande text. Tanken är att serien på ett enkelt sätt ska förklara studiens bakgrund, syfte och arbetsgång med förväntat resultat.
Den första illustration visar en fundersam person som använder en surfplatta. Runt personen syns symboler för digitala tjänster som 1177, BankID, sociala medier och e-post.
Texten under är: Digital teknik finns överallt och bygger ofta på att syn och hörsel används. Men alla kan inte använda den fullt ut. Ingen ska lämnas utanför den digitala utvecklingen – det har riksdagen beslutat.
Nästa illustration visar en kvinna med blå arbetskläder som ska representera personal i Dövblindteamet i Västra Götalandsregionen. Texten under lyder: Dövblindteamet i Västragötalandsregionen (VGR) erbjuder personcentrerat stöd och träning för att öka den digitala delaktigheten.
Den tredje Illustrationen visar den kvinnliga personalen som står och funderar tillsammans med en annan kvinna som ska representera en forskare från Örebro Universitet. Texten undertill är: Men vad fungerar, för vem och varför??? Hur upplever våra patienter sin digitala delaktighet i samband med och en tid efter avslutade insatser? Detta behöver vi undersöka på ett systematiskt sätt.
Nästa illustration visar den kvinnliga personalen som bjuder in personer som står på kö. Texten under lyder: Vi bjuder in 35 vuxna patienter i Dövblindteamet att delta i en forskningsstudie. Studien bygger på samtycke och frivilligt deltagande. Detta är ett samarbete mellan VGR och Örebro Universitet.
Illustration nummer fem visar personalen som sitter tillsammans med en kvinna som stod i kön. Kvinnan har gett samtycke att delta i studien och pratbubblan ovanför henne säger: ”Jag vill kunna logga in i 1177 med skärmläsare och hörapparater.” Texten under lyder: Vi kartlägger vad som är viktigt i vardagen. Med hjälp av formuläret COPM identifieras 1–3 områden och skattas. Efter tre veckor fylls COPM igen som kontrollmätning för att se om någon förändring har skett.
Nästa bild visar den kvinnliga deltagaren i tre olika miljöer där hon tränar på sin surfplatta. Texten till denna illustration: Insatserna anpassas efter personens förkunskaper, behov och mål - alla ska kunna delta. Träningen genomförs där det fungerar bäst, på mottagning, i hemmet eller på distans. Efter cirka tio veckor avslutas och utvärderas insatserna med hjälp av COPM-formuläret.
Den sjunde illustrationen visar personalen som sitter ensam och skriver på ett papper. Text som hör till denna illustration: Under tiden insatserna pågår dokumenterar personal sina reflektioner och observationer i en loggbok. Syftet är att fånga viktiga händelser och mönster som kan förklara vad som påverkar resultatet.
På nästa illustration visas deltagaren som sitter ensam vid ett bord och tränar på sin surfplatta. Texten till bilden är: De följande tolv veckorna efter att insatserna har avslutats och utvärderats är tid för egen träning. Inga aktiva insatser ges mer än teknisk support vid behov.
Nästa illustration visar hur deltagaren sitter tillsammans med forskaren och fyller i ett formulär och samtalar. Texten som hör till denna bild: Efter att deltagaren har tränat på egen hand träffas deltagaren och forskaren för att tillsammans fylla i COPM-formuläret för fjärde och sista gången. Samtidigt genomförs en intervju för att fånga upp hur insatserna upplevts och hur de håller över tid.
Den sista bilden i serien visar hur de tre personerna står tillsammans och vinkar och ser glada ut. Ovanför dem står det i en pratbubbla: Tillsammans skapar vi vägar till digital delaktighet. Texten till illustrationen lyder: Studien har potential att bidra med ny kunskap om vilka metoder och strategier som är mest effektiva för att underlätta användning av digital teknik i vardagen, och vilka faktorer som påverkar implementeringen av sådana insatser för målgruppen.
Namn på de som utför studien är: Jenny Widmark, audionom, MSc, jenny.widmark@oru.se.
Handledare: Elina Mäki-Torkko, professor, Örebro Universitet, Sarah Granberg, leg. Audionom, Med.dr, lektor, Örebro Universitet, Milijana Malmberg, leg. Audionom, Med.dr, lektor, Göteborgs Universitet