Harts delaktighetsstege (UNICEF) – en klassiker när vi talar delaktighet

Roger Harts modell från 1992 är den internationellt mest inflytelserika modellen för att förstå barns delaktighet. Den vill visa att barns delaktighet kan ske på flera nivåer och att barnets och den vuxnes roll kan skifta beroende på vilken nivå vi väljer för delaktighet.

Denna publikation av Harts delaktighetsstege har vi lånat från UNICEF:s utbildningsmaterial Handbok för barns delaktighet och inflytande från 2020. UNICEF är världens ledande barnrättsorganisation och arbetar för barns rätt till trygghet, överlevnad, utveckling och inflytande.

Läs den korta sammanfattningen, studera modellen och se hur denna veteran kan vara relevant för kulturskolan idag.

Öppna kapitlet om Harts delaktighetsstege från UNICEF:s handbok för barns delaktighet och inflytande (PDF)

Diskussionsfrågor

  1. Kan du ge exempel på när barn i verksamheten fått en dekorativ, symbolisk respektive verklig roll?
  2. Hur kan du använda modellen i din verksamhet?
  3. Studera checklistan i materialet. På vilket sätt kan den vara användbar på din kulturskola?
  4. På vilket/vilka trappsteg befinner du dig i din roll på kulturskolan?

Tips

Här hittar du hela UNICEF:s handbok för barns delaktighet och inflytande, som PDF. Delen med praktiska metoder för att skapa delaktighet finns på sidorna 41–87.