Kran 43

  • Kran 43 snett underifrån med närbild på förarhytten
    1 av 14
  • Kran 43 snett bakifrån sett från vägkanten med träd i förgrunden
    2 av 14
  • Inzoomad del av kran 43, mittenpartiet med trappor och räcken
    3 av 14
  • Närbild på metallstag på kran 43
    4 av 14
  • Inifrån kran 43, dörren som leder ut
    5 av 14
  • Närbild på vajer lindad rund stora spolar
    6 av 14
  • Inifrån kran 43, dörr som leder ut och brandsläckare, vita väggar
    7 av 14
  • Ovanifrån, lyftkranens spets med Göteborgs siluett i bakgrunden, byggnaden läppstiftet och operan syns
    8 av 14
  • Inifrån kran 43, brant trappa som leder ner till en smal gång
    9 av 14
  • Inifrån styrhytten, en stol, långa spakar, rattar, stora fönster
    10 av 14
  • Skylt med viktangivelser och radie för stora och lilla kroken. Varningsskylt: När kranen är i drift skall 1. Kranjobben ställas in på 36 meters radie och parallellt med kranbanan. 2. Bromsarna dragas åt till sväng och jibb-maskinerna. 3. Rälsklammerna låsas fast. 4. Huvud ström brytaren à portalen brytes.
    11 av 14
  • Ovanifrån, kranens lyftarm är sträckt uppåt.
    12 av 14
  • Närbild på styrhytten på kran 43
    13 av 14
  • Kran 43 bredvid andra fem andra kranar i samma område.
    14 av 14
  • Kran 43 snett underifrån med närbild på förarhytten
  • Kran 43 snett bakifrån sett från vägkanten med träd i förgrunden
  • Inzoomad del av kran 43, mittenpartiet med trappor och räcken
  • Närbild på metallstag på kran 43
  • Inifrån kran 43, dörren som leder ut
  • Närbild på vajer lindad rund stora spolar
  • Inifrån kran 43, dörr som leder ut och brandsläckare, vita väggar
  • Ovanifrån, lyftkranens spets med Göteborgs siluett i bakgrunden, byggnaden läppstiftet och operan syns
  • Inifrån kran 43, brant trappa som leder ner till en smal gång
  • Inifrån styrhytten, en stol, långa spakar, rattar, stora fönster
  • Skylt med viktangivelser och radie för stora och lilla kroken. Varningsskylt: När kranen är i drift skall 1. Kranjobben ställas in på 36 meters radie och parallellt med kranbanan. 2. Bromsarna dragas åt till sväng och jibb-maskinerna. 3. Rälsklammerna låsas fast. 4. Huvud ström brytaren à portalen brytes.
  • Ovanifrån, kranens lyftarm är sträckt uppåt.
  • Närbild på styrhytten på kran 43
  • Kran 43 bredvid andra fem andra kranar i samma område.

Inom en snar framtid ska kran 43 monteras ned för att ge plats åt en terminal för Älvsnabbenbåtarna. Kranen står på Hugo Hammars kaj och troligen har den stått där under hela sin verksamma tid.

Kran 43 tillverkades av det tyska företaget Kampnagel AG i Hamburg 1954. Kranen var den tredje i en serie om fyra i stort identiska kranar som levererades mellan 1954-58 till Götaverken. De övriga numrerades 41, 42 och 45. Dessa tre kranar flyttades över till det nybyggda Arendalsvarvet som öppnade 1963. Kran 43 fick bli kvar inne på Götaverken. På mitten av 1970-talet eller möjligen något senare kom kran 42 tillbaka till Götaverken och är idag en av de kvarvarande kranarna på Norra Älvstranden. De fyra kranarna 41, 42, 43 och 45 titulerades bädd- och utrustningskranar.

Kran 43 användes efter Götaverkens nedläggning 2014 av företaget Långedragsteknik AB fram till 2017 då deras verksamhet upphörde. Efter detta har kran 43 stått oanvänd. Men nu är dess dagar räknade och 43:an kommer att monteras ned under 2021 till förmån för en ny terminal för Älvsnabbenbåtarna.

Kvar på Norra Älvstranden blir kranarna 10, 11, 24, 42 och 47. Framtiden för dessa kranar är än så länge ett oskrivet blad. Det finns ytterligare en kran vi inte får glömma och det är den äldsta som finns kvar i Göteborg, nämligen kran 50 tillverkad 1917 av Götaverken. Kran 50 står idag i Lundbyhamnen och inväntar framtiden. Kranarna är en symbol för varvs- och hamnstaden Göteborg och en del av stadens skyline.

Om du vill veta mer om kran 43 kan du här nedan ladda ner en dokumentationsrapport som pdf. 

Dokumentationsrapport Kran 43 mars-april 2021.pdf