Engagemang

Även om det krävs stora politiska och ekonomiska omställningar på global nivå för att bromsa klimatkrisen finns det också mycket vi som enskilda individer kan göra på egen hand och tillsammans för att lindra klimatförändringarna. Att faktiskt göra vad en kan – att agera – får en också oftast att må bättre och kan mildra framtidsoro och sorg.
Film kan användas som en form av så kallad civic journalism, det vill säga ett medium som uppmuntrar till och ger verktyg att kunna engagera sig i samhället på olika sätt och nivåer. Både fiktionsfilm och dokumentär film kan därmed fungera som ett sätt att stärka demokratin, eftersom sann demokrati bygger på att medborgarna är och upplever sig delaktiga. Filmerna som ingår i det här materialet kan alla inspirera till engagemang, även om några av dem mer uttryckligen handlar om klimatengagemang än andra. Och ”engagemang” behöver absolut inte vara liktydigt med strejker, demonstrationer och ljudliga protester; det kan också innebära att en gör personliga val eller uttrycker sina tankar och känslor i estetisk form. Här nedan finns några allmänna exempel på sådant eleverna kan göra efter filmvisningarna. Fler, mer specifika och ibland åldersanpassade förslag finns i samtalsmaterialet som hör till respektive film.
- Känslor, tankar och frågor som väcks av filmer kan med stor fördel uttryckas och/eller bearbetas i berättande eller gestaltande form. Arbeta gärna ämnesöverskridande! Låt t ex eleverna skriva, teckna, fotografera eller filma en fortsättning på filmen – eller kanske ett alternativt slut, eller samma berättelse ur en annan karaktärs perspektiv? Eleverna kan också göra egna poddar, vloggar eller reportage på ett tema som ligger nära filmen. För konkreta övningar, inspiration och tekniska tips se Filmriket.
- Det finns mycket var och en kan göra i vardagen för att minska vårt klimatavtryck och därmed i någon liten mån lindra klimatkrisen. Fundera och diskutera vad ni kan göra i och kring skolan. Hur kan ni t ex spara på vatten, värme och energi, hindra matsvinn, minimera sopor och minska materialåtgång? Hur kan ni ta er till och från skolan på ett klimatsmart sätt? Kan ni ordna med kläd- och prylbytardagar? Kan ni använda delar av skolgården för att stimulera biologisk mångfald? För fler konkreta tips för dig som lärare, se:
- Eleverna kan också engagera sig i olika former av opinionsbildning, t ex informationskampanjer, frågor och krav till makthavare eller engagemang i projekt eller organisationer som arbetar för miljön och klimatet på olika sätt.
- Tips och råd för hur barnens tankar och idéer kan tas tillvara på kommunal nivå finns på Klimatkommunernas hemsida.
- Fältbiologerna är Naturskyddsföreningens barn- och ungdomsverksamhet och har många olika tips på hur en som ung kan engagera sig i miljö- och klimatfrågor.