Engagemang djur, natur och människa

Även om det krävs stora politiska och ekonomiska omställningar för att förbättra djurhållningen i världen finns det också mycket vi som enskilda individer kan göra; dels på egen hand, dels tillsammans. Att faktiskt göra vad en kan – att agera – brukar också kännas meningsfullt och berikande.
Film kan användas som en form av så kallad civic journalism, det vill säga ett medium som uppmuntrar till och ger verktyg att kunna engagera sig i samhället på olika sätt och nivåer. Både fiktionsfilm och dokumentär film kan därmed fungera som ett sätt att stärka demokratin, eftersom sann demokrati bygger på att medborgarna är och upplever sig delaktiga. Filmerna som ingår i det här materialet kan alla inspirera till engagemang, även om några av dem mer uttryckligen handlar om djurens välfärd än andra. Och ”engagemang” behöver absolut inte vara liktydigt med strejker, demonstrationer och ljudliga protester; det kan också innebära att en gör personliga val eller uttrycker sina tankar och känslor i estetisk form. Här nedan finns några allmänna exempel på sådant eleverna kan göra efter filmvisningarna. Fler, mer specifika och ibland åldersanpassade förslag finns i samtalsmaterialet som hör till respektive film.
- Känslor, tankar och frågor som väcks av filmer kan med stor fördel uttryckas och/eller bearbetas i berättande eller gestaltande form. Arbeta gärna ämnesöverskridande och multimodalt! Låt t ex eleverna skriva, teckna, fotografera eller filma en fortsättning på filmen – eller kanske ett alternativt slut, eller samma berättelse ur ett djurs perspektiv? Eleverna kan också göra egna poddar, vloggar eller reportage på ett tema som ligger nära filmen. För konkreta övningar, inspiration och tekniska tips se Filmriket.
- Det är alltid intressant att samtala om hur djur skildras i en film. Skildras djuren som vänner eller fiender till människan? Är djuren mer eller mindre – eller lika mycket – värda som människorna i filmen? Görs skillnad på olika djurarter i filmen? Hur då, i så fall; vilka djur framställs som goda/onda, fina/fula, värdefulla/värdelösa etc? Beter sig djuren som verkliga djur i filmen, eller mer som människor? Och, inte minst; varför tror ni att de skildras som de gör?
- Världsnaturfonden, WWF, har många förslag på hur en kan engagera sig för djuren och tips på övningar och uppgifter inom skolans verksamhet.
- Organisationen Djurens rätt har mängder av fakta om djur och djurvälfärd samt förslag på hur barn och unga kan engagera sig.