Registreringsanvisning för vaccinationsinsats i samverkan
Västra Götalandsregionen och VästKom har gemensamt gjort bedömningen att frågan om kommunernas möjlighet att ansluta till Västra Götalandsregionens avtal med Cambio om MittVaccin är komplex och behöver beredas vidare. Det är inte möjligt för kommunerna att ansluta till hösten 2026.
Fortsatt dialog och förankring kommer därför att ske inom respektive organisation innan nästa steg tas. Detta arbete kommer att fortgå och planeras att återupptas under hösten 2026.
Inför kommande vaccinationsperiod i höst vill regionen tydliggöra att arbetet så som tidigare ska utgå från den gemensamma närområdesplanen, där vårdcentraler och kommun lokalt enas om hanteringen av vaccinationsprocessen mellan parterna. Detta gäller oavsett vilket systemstöd som används.
Det är vårdcentralernas uppgift att ansvara för beställning, ordination och registrering av utförd vaccination. Detta ansvar gäller även när kommunen administrerar vaccinationen.
Om man i den gemensamma närområdesplanen har enats om att kommunen administrerar vaccinet finns en framtagen registreringsanvisning som ska följas av båda parter.
Registreringsanvisning för vaccinationsinsats i samverkan vårdcentral och kommun
Se även tidigare nyhet: