Arbetsbelastning
Arbetsgivaren skall se till att det inte uppstår en ohälsosam arbetsbelastning. Som chef är det viktigt att vara uppmärksam på om/när det börjar bli obalans. Det kan handla om tidiga tecken på stress hos medarbetare men också i arbetsgrupper och arbetsplatser.
Resurserna behöver anpassas till kraven i arbetet. Det gäller att du som chef är uppmärksam på eventuell obalans, så att det inte upprepas eller blir långvarigt, och därmed leder till ohälsa – med andra ord till ohälsosam arbetsbelastning.
Tecken på obalans
kan märkas på såväl individnivå, som arbetsplatsnivå. Exempel på detta kan vara
- Låg kvalitet eller sen leverans av arbetsresultat
- Konflikter, samarbetssvårigheter, kränkningar
- Sjukfrånvaro och sjuknärvaro, hög personalomsättning
- Olyckstillbud
- Övertidsarbete, sjuknärvaro, hoppar över lunch och rast
- Värk, sömnbesvär, magont
- Bristande motivation, nedstämdhet, irritation
- Försämrad koncentrationsförmåga, glömska, svårare att komma igång, ta initiativ, fatta beslut
Senast uppdaterad: 2017-03-24 10:26
Har du en synpunkt eller fråga om webbsidan?