2 timmar

Om du har 2 timmar och till exempel ska hålla en workshop kring PCA.

  • Hör gärna med din förvaltnings förändringsledare, för att få stöd och hjälp med upplägg
  • Använd bildspelet Presentation av PCA
  • Se någon eller några av filmerna som tipsas om i materialet "Om du har 10 minuter till förfogande"

Övning i att lyssna efter resurser

En viktig del i personcentrerat arbetssätt är att se personens/patientens resurser. Kunskap om dessa innebär att vi vet vad personen själv kan ta ansvar för och utföra. Genom berättelsen får vi syn på resurserna.

  1. Sätt er två och två. En person berättar i två minuter om något som känns viktigt, men okej att dela med sig av. Den andra personen lyssnar och sammanfattar efteråt. Byt roller.
  2. Fortsätt två och två, men byt partner. En person berättar i två minuter. Den som lyssnar fokuserar på berättarens resurser och återkopplar efteråt. Byt roller.
  3. Dela i helgrupp - var det lätt eller svårt att identifiera resurser?
  4. Reflektera över hur ni, i större utsträckning, kan dra nytta av patientens resurser.

Övning i att få syn på gruppens/personalens resurser

  1. Sätt er i grupper, reflektera över vilka resurser ni har som grupp/enhet. vad har ni med er som ni kommer att ha nytta av i ert utvecklingsarbete, som kommer att underlätta och till exempel hjälpa er i hur ni ska fördela ansvarsområden? Dela i helgrupp.

Övning i att få syn på hur personcentrerat ni arbetar i dag

  1. Använd en stor golvyta och tänk er en linje som går igenom rummet. ena änden representerar 100% personcentrerat arbetssätt och andra änden 0%. Ställ er på det ställe utmed linjen som motsvarar hur personcentrerat var och en upplever att de arbetar i dag.
  2. Reflektera tillsammans med de som står närmast, vad är det som gör att ni står där ni står? Stå kvar på linjen och ta några exempel i helgrupp, på varför ni står där ni står.
  3. Sätt er ner i mindre grupper - reflektera nu vidare kring vad som skulle behövas för att ni skulle kunna arbeta ännu mer personcentrerat. Skriv ner förslag och dela i helgrupp.
  4. Om det är några förslag ni vill arbeta vidare med - bestäm vem som är ansvarig och hur ni går vidare.