Greta årskurs 7 – gymnasiet

Dokumentärfilmen om Greta Thunberg följer klimataktivisten i ett drygt år, från den första skolstrejksveckan utanför riksdagen 2018 till de globala klimatdemonstrationerna i september 2019 då ungefär 7 miljoner människor runtom i världen deltog.

I dokumentären får vi ta del av Gretas vardag med familjen, inklusive ponnyn och hundarna, och vi får följa med på hennes resor i Europa och USA för att hålla tal till världens ledare och till klimataktivister. Som hon själv säger i filmen så framstår alltihop ofta som ”en dröm, eller en film” eftersom det är så överväldigande – men det är Gretas, mänsklighetens och jordklotets verklighet vi tar del av. Ofta är det roligt, rentav fantastiskt, men ibland är det också ganska hemskt att vara 15 år och bemöta så mycket förhoppningar, så mycket ansvar – och så mycket hat. 

Filmen ses helst i sin helhet, men särskilt för de lägre årskurserna går det också bra att visa klipp. Välj då gärna klipp som knyter an till de teman som lyfts fram i frågorna och övningarna. 

Trailer Greta

Filmen kan ses här

Filmriket Play
GR Play Skola

Frågeställningar

  • Greta blev först väldigt nedslagen när hon förstod omfattningen av klimatkrisen. Men så småningom bestämde hon sig för att engagera sig och försöka motarbeta klimatförändringarna på olika sätt. Hon tänkte: ”Varför ska jag ge upp när det finns så oändligt mycket jag skulle kunna göra?” Hur tänker ni kring det? Känner ni att ni, precis som Greta, skulle kunna bidra till förändringar, eller känner ni er uppgivna; att det inte är någon idé att försöka göra något? Varför/varför inte?   
  • Gretas familj var tidigare vad hon kallar ”högkonsumerande” och bidrog därför mycket till klimatförändringarna; de åt kött, reste med flyg och bensinbil och köpte mycket prylar. Nu har de ställt om och lever mer klimatsmart. Själv säger Greta att hon mest har gjort ”mindre förändringar” av sin livsstil genom att inte längre flyga, köpa nya saker eller äta kött och mejeriprodukter. Hur ser din och din familjs livsstil ut? Hur klimatsmarta är ni, tror du? Har du och dina föräldrar samma inställning till att leva klimatsmart?  
  • En del menar att vanliga människor inte ska behöva förändra sina vanor p g a klimatkrisen, utan att det är politikers, företagsledares och andra makthavares ansvar att se till att vi når klimatmålen som vi kom överens om i Paris 2015. Faktum är att alla människor måste hjälpas åt och ta ansvar om vi ska ha någon chans att nå målen. Varför tror ni att många tycker att de inte ska behöva förändra sina liv för klimatets skull? Varför tror ni att makthavarna inte gör mycket mer – t ex stiftar lagar eller lägger om sin produktion – för att bromsa klimatkrisen?   
  • I filmen möter Greta flera av världens mäktigaste personer, t ex FN:s generalsekreterare António Guterres, Frankrikes president Emmanuel Macron, EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker, påve Franciskus och Dalai lama (via länk). Hur beter sig de olika ledarna mot Greta? Vad säger de (ungefär) och hur säger de det? 
  • Forskningen visar att den pågående klimatkrisen har orsakats av människor. Greta menar att vi människor ser naturen som en ”gigantisk godispåse” som vi kan plocka vad vi vill ur. Vad menar hon med det? Vad är det för ”godisbitar” som vi människor har tagit för mycket av?  
  • Många vuxna i filmen vill ta selfies med Greta. Varför, tror ni? Greta har själv sagt att: ”Vi har inte gett oss ut på gatorna för att de vuxna ska kunna ta selfies med oss och säga att de verkligen, verkligen beundrar det vi gör”. Vad tror ni att hon menar med det? Vad vill hon att de vuxna ska göra i stället?  
  • När Greta sitter på segelbåten på väg mot New York i USA längtar hon hem. Hon känner hon sig ledsen och tyngd av ansvar och säger: ”Det är så mycket ansvar. Jag vill inte behöva göra det här. Det är för mycket för mig. (…) Det är så mycket ansvar.” Vad tror ni att hon menar med det? Vad känner hon ansvar för – och varför? Vem eller vilka borde ta ansvar i stället för Greta?  
  • Lite senare, när hon är framme i New York, pratar Greta återigen om ansvar. Hon säger: ”Människan är ett flockdjur. (…) Om någon ser en fara måste den varna de andra. Det är mitt ansvar.” Vad menar hon med att människan är ett flockdjur? Vad utmärker djur som lever i flock? Vilken fara är det som hon varnar för? 
  • Greta har Aspergers syndrom, vilket gör att en del situationer är extra jobbiga för henne. Men diagnosen för också med sig fördelar. Hon berättar t ex att hon ibland har ”laserfokus” och kan koncentrera sig på en enda sak väldigt länge om hon tycker att den är viktig eller intressant. På vilket sätt är hennes laserfokus till hjälp för Greta och för klimatkampen? Gretas pappa berättar också att hon har närapå fotografiskt minne och därför kan lära sig väldigt mycket på kort tid. I vilka scener i filmen märker ni att Greta är väldigt insatt i forskning om klimatförändringarna? Hur reagerar de vuxna runtom henne på hennes kunskaper? 
  • I slutet av filmen säger Greta att det finns en vanlig uppfattning om att människor med Aspergers syndrom ser världen i svart-vitt, d v s att de har svårt för att uppfatta nyanser och i stället tänker att det är antingen-eller. Hon säger: ”Ibland tänker jag att det vore bra om alla hade lite Aspergers – i alla fall när det gäller klimatet”. Vad menar hon med det, tror ni? Vad är det som är svart-vitt när det gäller klimatfrågan?  
  • När i filmen verkar Greta vara lugn, avslappnad och må riktigt bra? Hur är det då runtomkring henne; var är hon, vilka umgås hon med, vad gör hon?  
  • När Greta är ute och reser säger hon flera gånger att hon saknar hundarna. Vilken betydelse har hennes hundar och häst för henne? Vad gör hon tillsammans med sina djur? Vad tror ni att hon känner för dem? Och vad tror ni att de känner för henne? 

Övningar

Mer information

  • Greta Thunberg började skolstrejka i augusti 2018 i protest mot att politikerna inte agerade på klimatkrisen och inte gjorde tillräckligt mycket för att Sverige skulle nå det s k Parisavtalet. Tidigare samma år hade Greta vunnit pris i en uppsatstävling i Svenska Dagbladet. Uppsatsen heter ”Vi vet – och vi kan göra något nu” och finns att läsa här.
  • För den som vill läsa mer om Gretas kamp finns en rad böcker. Särskilt rekommenderas No One Is Too Small to Make A Difference som samlar några av Gretas berömda tal till världens ledare och som passar utmärkt att använda inom undervisningen.  
  •  Klimatboken, som Greta Thunberg skrivit tillsammans med en rad ledande forskare, förmedlar fakta om klimatkrisen på ett begripligt men ändå inte förenklande sätt. Gretas egna reflektioner och de många illustrationerna binder ihop boken på ett pedagogiskt sätt.   

Originaltitel: Greta
Genre: Dokumentär
Regissör: Nathan Grossman
Längd: 96 minuter
Åldersgräns: Barntillåten, från cirka 7 år
Utgivningsår: 2020
Språk och text: Svenskt och engelskt tal, svensk text
Trailer