Argument för enskilda kulturyttringar

Här hittar du länkar till innehåll som argumenterar för enskilda konstarter eller kulturområden.

Cirkus

Kulturförvaltningens cirkuskonsulent om argument för cirkus: 

Mötet med cirkus är ofta häpnadsväckande. Det är fascinationen över den mänskliga kroppen som fångar publiken. Att få se vilken kraft och envishet en människa besitter för att genomföra det hon vill. Hur den mänskliga kroppen och hjärnan kan tränas till att utföra de mest omöjliga saker.  
Men bortom fascinationen finns också hopp. Cirkus inspirerar ofta till mod och att aktivt utmana sig i någon mån. Det öppnar upp för en nyfikenhet att vilja förstå och förklara olika fenomen. Därför är det också viktigt att möta olika former av cirkus, på olika platser och sammanhang genom livet. Att se och ta del av cirkus hjälper oss helt enkelt att hålla empati och nyfikenhet vid liv.

  • Cirkuskonsten talar direkt till känslan, väcker empati och nyfikenhet och öppnar för dialog och samtal.
  • Vi möter det oväntade
  • Vi upplever tillsammans, i en manege ser vi inte bara vad som sker på scenen, utan kan även dela reaktioner med publiken på andra sidan rummet. 

  • Genom cirkuskonsten väcker vi lust till att hitta kunskap inom en rad områden, inte minst inom det naturvetenskapliga fältet, till exempel kring gravitation, hastighet, massa och förflyttning.

Läs mer om hur vi arbetar med cirkus och kom i kontakt med cirkuskonsulenten här. 

1, 2, 3... cirkus! – handbok för uppstart av cirkuspedagogisk verksamhet (handbok)

av Kulturförvaltningen i Västra Götalandsregionen (2021)

I denna handbok hittar du många argument för varför cirkuspedadogisk verksamhet är utvecklande för barn och unga.

Läs handboken här. 


Design

Vad är grejen med design? (Publikation)

av Kulturförvaltningen i Västra Götalandsregionen (2021).

I handboken om design hittar du argument som att design kan vara trygghetsskapande, bidra till att lösa brott, uppmärksamma orättvisor, få människor att mötas och mycket mer. 

Vad är grejen med design? - en handbok för nyfikna (vgregion.se)


Film

Kulturförvaltningens argument för film: 

Varför film?

Sedan slutet av 1800-talet när de första kortfilmer visades för publiker runt om i Europa och världen, har film fungerat som både underhållning och konst. En global nöjesform som lockar stora publiker världen över men också en smalare kulturform som undersöker och dokumenterar viktiga skeenden. Filmindustrier och produktioner är viktiga för sitt kulturella kapital, för samhällsorientering men också för ett lands ekonomiska kulturpolitik. Filmer är globala, de reser, träffar nya publiker, sprider kunskap och berättelser världen runt.  

Att se 

Filmberättelser kan ses som återspeglingar av våra samhällen, i nutid och dåtid. Men filmer har en förmåga att hjälpa oss att visualisera framtiden och parallella världar. Vi kan äntra universum som vi i vanliga fall inte kan besöka fysiskt. 

Film betyder olika saker för olika människor, det är det som är så otroligt med dem. För vissa kan det handla om eskapism. Filmer handlar om att sitta på en biograf, se en berättelse tillsammans med främlingar. Filmer kan också utbilda. De berättar om händelser, personer eller teman vi inte känner till. Filmer är berättelser men filmer är också människor som har idéer om något de vill berätta.  

Att prata om/förstå 

Filmer kan förstås på många olika sätt. Som publik förstår man förhoppningsvis filmernas budskap och underliggande mening, förutom själva berättelserna. Som filmskapare är det viktigt att kunna uttrycka sig, att dokumentera sitt eget perspektiv på världen och människorna som bor i den. Därför måste vi ständigt jobba med att bjuda in nya röster och idéer. För den som håller i kameran har ett perspektiv och för att kunna nyansera världen bör perspektiven breddas och fler människor inkluderas.  

Att göra 

Att själv upptäcka vad man kan göra med kameran hjälper oss att förstå vad andra har gjort med den. Vårt kritiska tänkande kring bild uppstår genom praktik. Att planera, filma och sedan redigera det vi filmat ger kunskap om bildberättande och meningsskapande. Kunskap om den rörliga bilden är idag, och ännu mer i framtiden, en nödvändig färdighet för att kunna vara en aktiv medborgare i ett demokratiskt samhälle.  

Att se film och rörlig bild  

  • Vidga vyer 
  • Visualisera andra universum 
  • Ge oss upplevelser 
  • Källa till kunskap 
  • Skapar dialog och samtal 

Att förstå film och rörlig bild  

  • Budskap och mening 
  • Redogöra för sammanhang och skapa mening 
  • Granska och värdera bildens källa 
  • Bildens kraft 
  • Konstformens kraft 
  • Demokrati 
  • Dess form och kontext 

Att göra film 

  • Färdighet 
  • Språkutveckling 
  • Träning i samarbete 
  • Dialog lärare – elev 
  • Färdighet för det demokratiska samhället 
  • Tänka och planera 
  • Redskap att bearbeta existentiella frågor 

Läs mer om hur vi arbetar med film och kom i kontakt med filmkonsulenterna här. 


Konst

Vad är grejen med samtidskonst? (publikation)

av Kulturförvaltningen i Västra Götalandsregionen (då Kultur i Väst), 2016.

Handboken om samtidskonst illustrerar hur olika konstverk kan vara livsförändrande, perspektivförändrande, skapa delaktighet, visa nya sidor av människan, ge sinnesupplevelser, sätta igång debatt, ifrågasätta givna sanningar m.m.

Publikation Vad är grejen med samtidskonst.pdf (vgregion.se)


Litteratur

Lusten till läsning (essä)

av Therese Ytter i biblioteksmagasinet noll27 (2021).

Välkommen att läsa en essä om hur läsning kan ge nya upplevelser, vidga den inre scenen och göra världen både mer spännande och mer begriplig.

Lusten till läsning | (noll27.se)


Museum

Räkna med museerna (kunskapsbank)

av Riksantikvarieämbetet (2025)

I projektet Räkna med museerna lyfter Riksantikvarieämbetet forskning och exempel på museers verksamhet inom olika samhällsområden. Syftet är att ge offentliga aktörer, politiker och beslutsfattare en fördjupad förståelse för hur museerna bidrar till samhällsutvecklingen. Områdena som lyfts är hälsa, beredskap, inkludering, regional utveckling samt utbildning och skola. 

Argument som du hittar i materialet:  

“Bland äldre har museibesök och utställningar visat sig kunna motverka kognitiv försämring, depression och social isolering.” 

“Museer kan bidra till att stärka marginaliserade grupper och skapa en starkare känsla av tillhörighet i samhället.” 

“Museibesök kan stärka elevers språkliga och empatiska förmågor, sociala färdigheter och kulturella kapital.” 


Läs mer här: Räkna med museerna (Riksantikvarieämbetet) 

Why We Need Museums Now More Than Ever – The Importance of Museums (artikel)

av Rebecca Carlsson på Museums Next (2024)

Artikeln tar upp flera exempel på museernas roll i oroliga tider. Museerna kan hjälpa oss att återupprätta en gemensam grund i tider av politisk polarisering. De har också kraften att reflektera över och forma vårt samhälle. Genom publika arrangemang, workshops och föreläsningar fungerar museerna också som fysiska mötesplatser som för människor samman. Genom exempel på museiverksamheter belyser artikelförfattaren varför vi behöver museerna nu mer än någonsin. 

Argument som du hittar i materialet:  

“Museums help us to learn from the past” 

“[...] many believe that museums have a role to play in giving us perspective – be it through intellectual exercises or merely holding up mistakes of the past as evidence of where such behaviour will lead us once more.” 

“Museums bring communities together”  

Läs artikeln här (museumnext.com)


Kontakta oss för fler argument

På Kulturförvaltningen besitter vi ett stort utbud av specialistkompetens så behöver du hjälp med argument för en enskild kulturyttring hjälper vi dig gärna. Välkommen att kontakta oss!

På den här sidan hittar du våra kontaktuppgifter per ämnesområde.  

En del av Kultursäkringen

Denna sida är en del av Kultursäkringen, ett självhjälpspaket för dig som ansvarar för kulturen i kommunen. Klicka här för att komma till Kultursäkringens startsida.