Gröna korset
Gröna korset är en enkel visuell metod för medarbetare i sjukvården. Det används för att identifiera risker och vårdskador i realtid. Det skapar ett underlag för riktat systematiskt förbättringsarbete som ökar patientsäkerheten och stärker patientsäkerhetskulturen. Under hösten 2024 startade ett projekt som syftar till att utveckla en digital lösning för Gröna Korset.
Digitalt verktyg för gröna korset
I takt med att användandet av Gröna Korset som metod för att arbeta med förbättrad patientsäkerhet blivit alltmer utbrett inom VGR, har även behoven av ett it-stöd för denna metod ökat.
Som ett led i att möta dessa behov hos berörda förvaltningar, startades ett projekt med uppgift att ta fram en förstudierapport som resulterade i ett förslag på it-stöd.
Mot bakgrund av detta förslag tog Hälso- och sjukvårdsdirektören på Koncernkontoret ett beslut under sommaren 2024, att starta ett nytt projekt för att utveckla ett it-stöd som pågått sedan i början av september.
Syfte och mål
Att utveckla ett it-stöd för Gröna Korset som svarar emot de behov och önskemål från förvaltningarna som framkom i förstudien för detta projekt.
Det framtagna it-stödet förväntas på sikt även ge följande nyttor för VGR och berörda förvaltningar:
- Förbättrat systematiskt förändrings och förbättringsarbete
- Minskad kostnad för förvaltning med ett gemensamt verktyg
- Uppnå förbättrad förmåga att identifiera vad som görs rätt och använda denna information för att skapa en säkrare morgondag
- Uppfylla delar av kravet på kvalitetsledningssystem i hälso- och sjukvården
- Uppfylla VGR:s delar av kravet på systematiskt arbetsmiljöarbete
- Uppfylla VGR:s förflyttning mot Safety 2 i patientsäkerhets-arbetet
Med start i september 2024 har projektet utvecklat en så kallad MVP för ett
regiongemensamt IT-stöd till Gröna Korset i VGR:s Power Plattform.
MVP står för (Minsta Värdeskapande Produkt) och kan förklaras som en
första version med grundläggande funktionalitet som skapar värde för
verksamheterna.
Under april och maj kommer 1 vårdenhet på SÄS och 2 vårdenheter SU
att genomföra i en pilot av IT-stödet. Därefter kommer en utvärdering
av piloten att göras som kommer att ligga till grund för beslut om
ett ”pionjär och breddinförande” enligt processen ”Från idé till breddinförande”.
Mallar för Gröna korset
Gröna korset - steg för steg
1. Identifiering
Varje enhet träffas dagligen för ett tvärprofessionellt avstämningsmöte. Har någon medarbetare upptäckt en risk för vårdskada eller vårdskada?
2. Allvarlighetsbedömning
Efter gemensam diskussion synliggörs allvarlighetsgrad med aktuell färgkod vid aktuellt datum.
3. Datainsamling
Risken för vårdskada eller vårdskadan förs in i tillhörande detaljlistmall med en kort beskrivning av händelsen.
4. Avvikelserapportering
Registrering sker av medarbetare samma dag innan arbetsdagens slut.
5. Patient/närstående görs delaktig
Vid varje röd och orange färgkodning efterfrågas förbättringsförslag från patient/närstående.
6. Förbättringsåtgärder
Genom dagligt förbättringsarbete åtgärdas risker och andra identifierade problemområden. Utifrån månadssammanställningar sätts långsiktiga åtgärder in så att inte händelsen upprepas igen.
7. Uppföljning och lärande
Uppföljning sker på enhetsnivå, kliniknivå, sjukhusnivå för att skapa lärande och identifiera förbättringsbehov.