Vanliga frågor och svar
Här kan du ta del av vanliga frågor och svar om fast läkarkontakt i primärvården och dokumentation via den regionala listningstjänsten. Om du har ytterligare frågor finns kontaktuppgifter längst ner på sidan.
Den regionala listningstjänsten benämndes tidigare Vårdval vårdcentral (VV VC).
Övergripande frågor
Varför ska fast läkarkontakt visas för patienter och invånare i 1177?
Invånarna i Västra Götaland ska i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) samt Patientlagen (2014:821) få tillgång till en fast läkarkontakt i primärvården.
I enlighet med Krav- och kvalitetsboken ska utsedd fast läkarkontakt även kommuniceras till patienterna:
Leverantören ska erbjuda sina listade en fast läkarkontakt. Patienter som är multisjuka och/eller har ett kontinuerligt vårdbehov ska prioriteras. Patienter som är listade på enheten ska få möjlighet att välja och få tillgång till en fast läkarkontakt om den önskar. Vårdcentralen ska kommunicera till sina patienter vem som är deras fasta läkarkontakt.
Genom nationell listning i 1177 finns möjlighet att visa namn på patientens fasta läkarkontakten i inloggat läge i 1177. Den funktionen kommer att införas i VGR 2026. Information om fast läkarkontakt är en del i en framtida förnyad personöversikt på 1177 där en persons fasta kontakter i vården tydliggörs. Målet med en ökad transparens är att förbättra kvalité samt att öka patientens medverkan i den egna vården.
Varför ska informationen dokumenteras i VGRs regionala listningstjänst?
Regionala listningstjänsten är det verktyg som i VGR används för att dokumentera listning, ta emot listningsinformation från 1177 samt beräkna ersättningar som baseras på vårdval. Regionala listningstjänsten är även ansluten till Ineras nationella listningstjänst på 1177 för att redovisa information om vårdval och fast läkarkontakt.
Av dessa anledningar har regionala listningstjänsten valts som nav för att dokumentera fast läkarkontakt i primärvården oavsett vårdcentral.
Vilka krav finns på att dokumentera Fast läkarkontakt i primärvården?
En patient med utsedd fast läkarkontakt ska informeras om vem som är deras fasta läkarkontakt.
I Krav- och kvalitetsboken 2026 är det specificerat att ersättning framöver kommer att baseras på rapporterad listning mellan patient och fast läkarkontakt:
För att enheten ska kvalificera sig för särskild ersättning för fast läkarkontakt ska den fasta läkarkontakten registreras i Ineras listningstjänst.*
Det innebär att efter att information registreras i regionala listningstjänsten kommer det även att visas vilken läkare som är kopplad till respektive patient i patientens personliga översikt i inloggat läge på 1177.
*Se stycket omställningsuppdrag inom 6.1.15, särskild ersättning fast läkarkontakt.
Varför ska information om Fast läkarkontakt registreras nu?
VGR har hittills saknat möjlighet att enhetligt informera invånarna om deras fasta läkarkontakt. Funktionen att redovisa fast läkarkontakt kopplat till listning och vårdval är nu tillgänglig i inloggat läge på 1177. VGR har därför beslutat att information ska visas för samtliga invånare från och med 2026.
Det utgör även en av de informationsmängderna som bidrar till att skapa en ny personöversikt i 1177. Översikten ingår i projekt Sammanhållen planering på 1177.
Funktioner för fast läkarkontakt i regionala lisningstjänsten
Vilken information om fast läkarkontakt ska registreras i regionala listningstjänsten?
I listningstjänsten ska varje vårdgivare dokumentera kopplingen mellan en enskild patient och en enskild läkare som utnämnts till fast läkarkontakt. De uppgifter som är obligatoriska för att kunna dokumentera detta är:
- patientens personnummer
- läkarens HSA-id
- datum från och med när läkaren är utsedd fast läkarkontakt för patienten.
Hur registreras informationen i regionala listningstjänsten?
Det finns flera alternativ för att registrera information i regionala listningstjänsten. Det kommer att finnas möjlighet att läsa in listor med den obligatoriska informationen (se svar i föregående fråga). Utöver det finns det ett administrationsgränssnitt i listningstjänsten för att förändra eller uppdatera listning per patient och läkare. Det finns även registreringsfunktioner som används för att administrera vilka läkare som ska vara tillgängliga som fast läkarkontakt, inklusive arbetsgrad.
Vem får registrera information i regionala listningstjänsten?
De som får registrera och administrera informationen i listningstjänsten är de som har administratörsbehörigheten ”VC-chef” samt ”vårdvalsbehörig”. Vem som i praktiken ska ha behörigheten kan organiseras utifrån respektive verksamhets förutsättningar.
Vad innebär det att administrera fast läkarkontakt i regionala listningstjänsten?
Att administrera listningen mellan patient och fast läkarkontakt innebär både att registrera och att förändra kopplingen vid behov. Det kan exempelvis handla om att kunna lista om en eller fler patienter på en enskild läkare, att kunna administrera läkarens tjänstgöringsgrad, registrera ålder på patienterna hos en enskild läkare, med mera.
Arbetssätt och process för registrering av fast läkarkontakt
När blir det möjligt att registrera kopplingen mellan fast läkarkontakt och patient i regionala listningstjänsten?
Införandet av funktionerna kommer att ske successivt under kvartal 1 och 2, 2026. I slutet av januari 2026 kommer de första funktionerna att aktiveras för att administrera enskilda läkare.
Införandet av resterande funktioner planeras att genomföras succesivt därefter. Bland annat möjlighet att uppdatera information för en större grupp patienter i taget med hjälp av filinläsning.
I samband med att funktioner aktiveras kommer ni som är vårdgivare att få tillgång till information, instruktionsmaterial och lathundar. Information om vilka leveransdatum som gäller kommer att meddelas dels med utskick via Vårdgivarservice, dels publiceras på denna sida, så snart de har fastställts.
När ska invånarna få tillgång till informationen om sin fasta läkarkontakt i primärvården på 1177?
Samtliga funktionerna i regionala listningstjänsten planeras att införas i under första hälften av 2026, exakt datum är inte fastställt ännu. När funktionerna är aktiverade kommer publicering av information på 1177 ske synkroniserat. Det innebär att när kopplingen mellan en invånare och dess fasta läkarkontakt registreras i systemet, då kommer informationen även att synas för patienten i inloggat läge på 1177.
Kommer en patient själv kunna välja sin fasta läkarkontakt i primärvården från översikten i 1177?
Nej, en patient kan inte själv välja vem som ska bli dennes fasta läkarkontakt via översikten i 1177. Administration av kopplingen ska göras av behörig personal på vårdcentralen.
Hur lång tid har vårdcentralen på sig att göra ändringen i Regionala listningstjänsten?
Från och med ett bestämt datum (ej beslutat ännu), när samtliga funktioner blir officiellt tillgängliga, får varje leverantör 3 kalendermånader på sig att registrera befintlig listning mellan patient och fast läkarkontakt. Därefter ska listningsinformationen hållas kontinuerligt uppdaterad i den regionala listningstjänsten. Informationen visas då i realtid i inloggat läge på 1177.
Vad händer med rapportering via ersättningskomponenten under tiden?
Under den bestämda införandeperioden (datum ej satta ännu) kommer rapportering av fast läkarkontakt i ersättningskomponenten att pausas. Det innebär att leverantörerna under den perioden inte har några krav på sig att rapportera data månadsvis för att få ersättning. Efter perioden om tre månader kommer ersättning för fast läkare att beräknas utifrån inrapporterade data om fast läkare i regionala listningstjänsten.
Hur lång tid har vårdcentralen på sig att registrera fast läkarkontakt i listningstjänsten, när en ny patient har listats på vårdcentralen, för att få ersättning?
Rekommendationen är att registrera den fasta läkarkontakten i tjänsten inom en månad. Listningstjänstens data blir grunden till ersättning för fast läkare med start under 2026. Det innebär att vårdcentralen behöver lista sina patienter kopplade till fast läkare i listningstjänsten för att kunna få ersättning för en enskild månad.
Frågor som angränsar till projektet
Vad händer med omlistning samt med begränsning för antal listningar per år?
Begränsning från nationella listningstjänsten via 1177 på max två listningar per år påverkas inte av förändringen. Om en invånare gör ett nytt vårdval kommer de inte längre att vara kopplade till den tidigare utsedda fasta läkarkontakten. Om en person har nått taket för antalet möjliga omlistningar per år kommer kopplingen till deras utsedda fasta läkarkontakt på den vårdcentral där de har sitt nuvarande vårdval att gälla tills dess att omlistning är möjlig.
Kontaktvägar
Frågor till projektet avseende funktioner i den regionala listningstjänsten, arbetssätt kring registrering av fast läkarkontakt skickas till projektledare Jonathan Ravier-Bollard; jonathan.ravier-bollard@vgregion.se
Frågor om ersättning, ersättningsgrunder samt krav på rollen fast läkarkontakt skickas vill Vårdgivarservice; vardgivarservice@vgregion.se.