Status i projektet MittVaccin december 2025
Alla vaccinerande vårdgivare i Västra Götalandsregionen ska vara anslutna till systemet MittVaccin senast den 1 mars 2026. I projektet för breddinförande är det fortsatt fokus på ersättningsmodeller, tekniska lösningar för uthopp från befintliga system och planering av utbildningar.
I dag används MittVaccin av sjukhusförvaltningarna, Regionhälsan (mödrahälsovården) och vissa privata vårdcentraler. Till breddinförandet den 1 mars 2026 kommer återstående privata vårdcentraler, Närhälsans vårdcentraler och BVC-mottagningar att anslutas.
Ersättning via MittVaccin
Verksamheter som av regional vaccinationssamordning fått eller får i uppdrag att vaccinera ersätts för genomförda vaccinationer. I och med breddinförandet kommer all ersättning utgå från MittVaccin. Det kommer inte att vara möjligt att dubbelregistrera en vaccination i ett befintligt journalsystem och MittVaccin. Att ange KVÅ-kod kommer inte generera ersättning då dessa upphör 1 mars 2026.
Ersättningslösningen gäller från breddinförandet för verksamheter inom vårdval. Övriga verksamheter fortsätter fakturera som tidigare.
Förvaltningsavgift beslutad
Alla verksamheter som använder MittVaccin betalar en årlig förvaltningsavgift, som omfattar både licenskostnad och kostnad för systemförvaltning. Information om beslutad förvaltningsavgift för de verksamheter som ingår i breddinförandet 1 mars 2026 har skickats ut till berörda verksamhetschefer.
För verksamheter i sjukhusförvaltningarna och inom Regionhälsan är förvaltningsavgiften för räkenskapsåret 26/27 redan betald.
Uthopp från befintliga journalsystem
Med uthopp menas här möjligheten att göra uthopp med patientkontext från det befintliga journalsystemet direkt till MittVaccin utan att behöva göra en separat inloggning i MittVaccin. Denna funktionalitet är en förutsättning för breddinförandet. Arbetet med uthopp har kommit olika långt för de olika journalsystemen som används i regionen:
- Melior: uthopp ska vara klart i december 2025
- CGMJ4: uthopp ska vara klart senast till 1 mars 2026
- AsynjaVisph: uthopp ska vara klart till 1 mars 2026
- Webdoc: uthopp ska vara klart till 1 mars 2026
Det pågår även en pilot med att kunna se tidigare utförda vaccinationer i journaler längre tillbaka i tiden genom ett samarbete med Inera och leverantören Cambio som kallas GVH (Get Vaccination History). Detta kommer inte vara klart till breddinförandet 1 mars 2026.
Digital utbildning via Teams
Utbildning för användare
Digital användarutbildning i MittVaccin kommer att hållas i februari av leverantören Cambio. Anmälan kommer kunna göras via Regionkalendern och följande datum är planerade:
- Onsdag den 11 februari klockan 11.00–12.15
- Tisdag den 17 februari klockan 13.00–14.15
- Torsdag den 19 februari klockan 15.00–16.15
- Onsdag den 25 februari klockan 15.00–16.15
Utbildning för superusers
Det finns också möjlighet till digital utbildning för de som har rollen superuser på privata vårdcentraler som använder journalsystemen Webdoc eller CGMJ4. Anmälan är öppen i Regionkalendern:
Observera att utbildningen för superusers inte vänder sig till privata vårdcentraler eller Närhälsans vårdcentraler som använder journalsystemet AsynjaVisph. För dessa är inte utbildningen aktuell eftersom det finns en supporttjänst som sköter de uppgifter som annars åligger en superuser.