Status i projektet MittVaccin september 2025
Alla vaccinerande vårdgivare i Västra Götalandsregionen ska vara anslutna till systemet MittVaccin senast den 16 februari 2026. I projektet för breddinförande görs just nu olika slags systemtester och förberedelser för utbildning.
I dag används MittVaccin av sjukhusförvaltningarna, mödrahälsovården och vissa privata vårdcentraler. Till breddinförandet den 16 februari 2026 kommer återstående privata vårdcentraler och Närhälsans vårdcentraler anslutas.
Systemtester av uthopp och ersättning
Projektet för breddinförande testar för närvarande uthopp från olika journalsystem till MittVaccin. Målsättningen är att det ska finnas möjlighet till uthopp med låst patientkontext från befintliga journalsystem till MittVaccin från den 16 februari 2026.
Det görs även tester av funktionalitet för ersättning för utförda vaccinationer. Från breddinförandet den 16 februari 2026 ska registrering av vaccinationer och begäran om ersättning göras i ett och samma system – MittVaccin. Det är endast genom registrering i MittVaccin som ersättning kommer att kunna utgå.
Utbildning hålls i januari
Utbildning i MittVaccin kommer att hållas i januari av leverantören Cambio. Exakta datum för utbildningstillfällena annonseras i november. Lathundar och annat utbildningsmaterial uppdateras vid behov, i samband med utbildningarna.