Hjälpmedelskonsulent
Namn: Katarina Banck
Yrke: Hjälpmedelskonsulent
Vilken utbildning krävs för arbetet?
Förutom högskoleutbildning till arbetsterapeut alt fysioterapeut krävs flera års yrkeserfarenhet inom dessa yrken.
Hur länge har du jobbat på din arbetsplats?
Jag har arbetat drygt 8 år som hjälpmedelskonsulent.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
En vanlig arbetsdag för mig innehåller oftast:
- Möte av typ yrkesträff, arbetsplatsmöte, förbättringsmöte, metodutveckling eller genomgång tillsammans med kollegor av ett pågående projekt.
- Boka in nya utprovningar. Kontakt med förskrivare för tidsbokning och information av ärendets karaktär. Vid behov boka med tekniker, boka lokal och/eller bil mm
- En utprovning innan lunch och en utprovning efter lunch. Jag arbetar med utprovning av elrullstolar/drivaggregat och arbetsstolar. Vid en utprovning får patienten information om aktuella hjälpmedel. Patient har möjlighet att prova olika modeller med olika styrsätt, med olika sittenheter, olika inomhus på små ytor och ute på testbana med backar, grus, trottoarkant, kullersten mm.
- Efter en utprovning dokumenterar jag i journalsystemet Asynja och registrerar tidsåtgång i Sesam. Jag är behjälplig med att lägga beställning av elrullstol i systemet Sesam om förskrivare så önskar.
Vad är största utmaningen i jobbet?
Den ena dagen är aldrig den andra lik när man arbetar med människor och de olika behov som ska tillgodoses.
Vad är roligast med ditt jobb?
Det är ett klurigt och omväxlande jobb där man tillsammans med tekniker får tänka ut olika lösningar när vi människor inte ser likadana ut och det inte alltid finns färdiga tillbehör till våra hjälpmedel att välja.
Jag uppskattar att kollegorna på hjälpmedelscentralen är en härlig blandning av människor i olika åldrar, kön och nationaliteter.
På vilket sätt utvecklas du i ditt jobb?
Jag lär mig nya saker varje dag och framför allt lär jag mig samarbeta med människor som är både glada, djupt koncentrerade, svårt sjuka och i stor sorg.