Strukturerad regional patientinformation

Patientinformation inom Västra Götalandsregionen (VGR) ska hanteras på ett regionalt och enhetligt sätt inom ramen för målsättningen med att skapa ekonomi i balans, enligt beslut i Regionstyrelsen den 13 december 2023.

Projektet, som startade 2024 och pågår året ut 2025, har i uppdrag att förenkla, standardisera och effektivisera framtagande och förvaltning av fördjupad och sammansatt patientinformation inom VGR. ​

Målet är att skapa bättre förutsättningar för att ge patienter och invånare inom VGR kvalitetssäkrad, relevant och regionalt gemensam patientinformation i ett antal kanaler​. Det bidrar till att öka invånares och patienters kunskap och delaktighet i sin vård​.

Patientinformation definieras som information till patienten, men inte om patienten. Det kan exempelvis vara diagnos- eller behandlingsinformation som delas ut i samband med ett vårdbesök eller som skickas som bilaga till kallelse.

Verksamheterna behöver kartlägga och samordna befintlig patientinformation i förhållande till verksamhetens behov. Se dokument med stöd för kartläggning och samordning. 

Aktuellt

  • Kartläggning och samordning av befintlig patientinformation pågår sedan 2024 genom Kunskapsstyrningen via Samordningsråd (SOR), Regionalt programområde (RPO), Regionalt processteam (RPT) eller arbetsgrupper.

Stöd med kartläggning och samordning

Under projekttiden, året ut 2025, erbjuder projektgruppen stöd till verksamheterna i arbetet med kartläggning och samordning. Projektet använder AI för att förenkla arbetet med att strukturera och sammanställa den patientinformation som finns i regionen.

Kontakta projektets delprojektledare för frågor eller stöd med kartläggning och samordning. Se kontaktuppgifter nedan.


Teknisk lösning för hantering av patientinformation

Projektet arbetar med att ta fram en teknisk lösning (ett s.k. CMS-system, Content Management System). 

Den tekniska lösningen kommer att möjliggöra ett systematiskt arbetssätt för att producera, livscykelhantera och publicera patientinformation på att enklare sätt. En redaktion kommer att arbeta i systemet och hjälpa verksamheterna med produktionen. 


Redaktionellt stöd och faktagranskare

En redaktionell stödfunktion kommer att arbeta i den tekniska lösningen med fördjupad och sammansatt patientinformation. Redaktörsorganisationen säkerställer enhetlig struktur, kvalitet, språk och att materialet uppdateras och granskas regelbundet, samt ansvarar för publicering.

Informationsägare, med ansvar för faktagranskning för lösningens informationsenheter och informationspaket, är ordförande i Samordningsråd (SOR) och/eller Regionalt programområde (RPO). Uppdraget att skapa, uppdatera och granska informationen kan delegeras, exempelvis till Regionalt processteam (RPT).

Faktagranskning av medicinsk information ska alltid ske av behörig person, utsedd av respektive SOR/RPO. Det redaktionella stödet för hantering av patientinformation kan liknas vid redaktörsstödet för materialet på 1177.se.

Det redaktionella stödet kommer att ha som huvudsakliga uppgift/ansvar:

  • att utgöra redaktionellt stöd till SOR/RPO/RPT i framtagning av samordnad, sammansatt och fördjupad patientinformation
  • att vara huvudanvändare av den tekniska lösningen för hanteringen av samordnad, sammansatt och fördjupad patientinformation
  • att säkerställa att fördjupad och sammansatt patientinformation följer VGRs redaktionella riktlinjer (t.ex. uppbyggnad, struktur, språk, layout)
  • att säkerställa att informationsenheter återanvänds i hela regionen
  • att säkerställa att informationsenheter hålls uppdaterade och faktagranskade
  • att ansvara för att granskad information publiceras

Frågor och svar om projektet

Vad räknas som patientinformation?
Patientinformation är information till patienten, inte om patienten. Det kan exempelvis vara diagnos-, undersöknings- eller behandlingsinformation som lämnas över i samband med ett vårdbesök eller som skickas som bilaga till kallelse.

Varför ska arbetet med patientinformation förändras i VGR?
Syftet att alla patienter och invånare ska få kvalitetssäkrad, relevant, tillgänglig och regional information i flera kanaler. Det syftar också till att förenkla och effektivisera framtagande, förvaltning och distribution av patientinformation. Målsättningen är att öka invånares och patienters kunskap och delaktighet i sin vård. Projektet är ett initiativ inom ramen för Regionstyrelsens målsättning att skapa ekonomi i balans (RSLE).

Vad behöver verksamheten göra själva?
Verksamheterna har ett ansvar att säkerställa att rätt patientinformation används.

  • Informationsdelning: Säkerställa att alla medarbetare vet vilken information som ska delas, var den finns och när den bäst ges till patienten.
  • Rensning: Ta bort lokal och/eller ej aktuell information.
  • Följsamhet: Arbeta enligt upprättade processer.

Vilken roll har Kunskapsstyrningen?
För att åstadkomma regionens målsättning kring strukturerad och samordnad patientinformation har samordningsråden utsetts till informationsägare. SOR och RPO kan utse arbetsgrupper eller själva utföra det praktiska arbetet. I ansvaret ingår:

  • Ägarskap: Ansvara för patientinformation inom sitt område.
  • Kartläggning och samordning: Genomföra kartläggning av befintligt material, samordna och kartlägga behov av ny patientinformation.
  • Beslut: Besluta om vilken patientinformation som ska användas och om ny regiongemensam patientinformation ska tas fram.

Vad gäller för nationell patientinformation?
Den nationellt gemensamma informationen finns på 1177.se och hanteras av den nationella redaktionen hos Inera.

Vem bestämmer vilken patientinformation som ska ligga i den tekniska lösningen?
Vad som klassas som regional patientinformation och ska användas beslutas av respektive samordningsråd (eller delegerad arbetsgrupp exempelvis regionala processteam). Redaktionsstöd hjälper till att utforma och lägga in informationen i den tekniska lösningen.

Hur ska patienten få del av informationen?
Patienten ska i första hand kunna ta del av information digitalt, och fysiskt när det behövs innan, under eller efter ett vårdbesök. Patienten kan även få information som bilaga i kallelse eller via en diagnosspecifik app och andra kanaler.

Kan redaktionen ta fram översatt material?
Material kan vid behov tas fram på lätt svenska men projektet ansvarar inte för att ta fram översatt information. Genom att göra information digital ökar möjligheten för patienten att använda sig av olika teknologier för att översätta information själv.

Hur förhåller sig ert projekt till 1177.se?
På 1177.se för invånare och patient finns patientinformation som är övergripande och allmän. Regionspecifik information kan ibland även läggas till som regionala tillägg. Den regiongemensamma patientinformation som verksamheten tar fram är mer specifik och fördjupad patientinformation som delas med patienten i samband med exempelvis ett vårdbesök. Andra sätt patienten kan få patientinformation är som bilaga i kallelse eller via en diagnosspecifik app. Det kan exempelvis vara instruktioner inför ett vårdbesök, inför en operation eller för egenvård.

När ska projektet vara klart?
Projektet pågår under 2025. Under den tiden finns möjlighet att få stöd från projektet. Verksamheterna kommer att behöva arbeta med kartläggning och samordning av patientinformation även efter 2025.

Hur gör jag om jag tycker att det finns behov av ny patientinformation?Behov av ny patientinformation ska kommuniceras till samordningsråd, RPO. De är informationsägare och beslutar vad som ska användas. Redaktionen ger stöd med struktur, språk och utseende för materialet och lägger in det i den tekniska lösningen.


 

Bakgrund och syfte

Information till patienten skapas idag, i många fall, av respektive verksamhet​ var för sig och skiljer sig åt beroende på behandlande verksamhet/förvaltning​. Det är också i många fall oklart vem som är informationsägare och ansvarig för att uppdatera informationen, vilket kan leda till att den inte uppdateras i takt med att nya medicinska rön framkommer.

Informationen sparas på olika ställen​, ofta på den egna verksamhetens/förvaltningens SOFIA-yta. Olika kanaler används för att förmedla informationen till patient, ofta genom utdelning av tryckt broschyr med den egna verksamhetens/förvaltningens logotype på.

Projekt Patientinformation har initierats med syfte att möjliggöra och åstadkomma:

  • Att patientinformation finns i samma eller likvärdiga versioner i olika verksamheter 
  • Att patientinformation finns i format som är tillgängliga för alla patienter  
  • Att vårdpersonal har möjlighet att förmedla aktuell, relevant och faktagranskad information till patient 
  • Att undvika kostnader som uppstår till följd av oförberedda, dåligt informerade och otrygga patienter  
  • Att minska kostnader genom att underhålla, förvalta och kvalitetssäkra patientinformationen på en regiongemensam plats.

Uppdragsgivare och projektägare

Uppdragsgivare är Ann-Marie Schaffrath och projektägare är Ann-Sofie Ardfeldt, koncernstab digitalisering.

Marie Almlöf

Huvudprojektledare

Ann Franzén

Delprojektledare verksamhet

Victoria Mohlén

Delprojektledare verksamhet

Niklas Wallmark

Delprojektledare verksamhet