Patientfakturering

En patientfaktura innehåller alla avgifter för offentlig vård som en patient haft den senaste kalendermånaden och som inte betalats kontant. Patienter hittar information om fakturering på 1177.

Patientfakturor gällande offentlig sjukvård distribueras ut av enheten Patientfaktura. Enheten hanterar fakturering av vårdtillfällen som patienten inte har betalat vid vårdbesöket.

Enheten skickar ut en samlingsfaktura för de vårdbesök som skett inom en viss period. Fakturorna som skickas ut har 30 dagars betalningsvillkor.

Hur får patienten sin faktura?

Om en patient inte vill ha en pappersfaktura kan hen få den digitalt via E-faktura eller Kivra. 

E-faktura

En patient kan få sin faktura som e-faktura. För att få det behöver hen ansluta sig till e-faktura via sin bank. Vid frågor om anslutningen ska patienten vända sig till sin bank. 

Digital brevlåda (Kivra)

Patienten får automatiskt sin faktura till den digitala brevlådan Kivra om hen har ett konto där och saknar e-faktura. 

Autogiro

Patienten kan också betala sin faktura från VGR via autogiro. Mer information om detta finns på 1177. 


Faktura till barn

Vårdavgifter eller avgifter för uteblivet och avtalat besök för patienter under 18 år betalas av förmyndaren, vilket vanligtvis är vårdnadshavare/förälder. 

Det är förmyndarnas gemensamma ansvar att betala patientavgiften.


Kan patienten få fakturan till en annan adress?

Patienten kan få fakturan till en annan adress. Det enklaste sättet är att hen ändrar sin adress hos Skatteverket. Då uppdateras adressen automatiskt hos oss.

Om patienten tillfälligt vill ha fakturan till en annan adress, kan hen istället skicka in en blankett. Patientfakturaenheten kan hjälpa patienten vid eventuella frågor om detta.


Korrigerat belopp på faktura

Vi skickar ut samlingsfakturor till patienten där flera vårdbesök kan vara debiterade. Ibland bestrider patienten hela eller delar av fakturan och får rätt. 

Det skiljer sig från fall till fall hur patienten ska hantera sin faktura när den korrigeras.

Finns det till exempel flera besök på fakturan och bara ett stryks så ska de övriga besöken betalas. 

Är patienten osäker över vad de ska betala och hur, kan de vända sig till oss på Patientfakturaenheten. 


Tillgodoräkna kostnad i högkostnadsskyddet?

När patienten besökt någon av VGR:s vårdcentraler eller sjukhus går besöket in direkt i efrikortet, även om besöket inte är betalt ännu.

Gör patienten ett besök hos en privat vårdgivare, som inte är uppkopplade mot efrikort, så behöver patienten vända sig till en vårdinstans som har behörighet. Det kan vara någon av VGR:s vårdgivare, till exempel en av Närhälsans vårdcentraler. 

Om en patient kommer med ett kvitto från en vårdgivare som inte är uppkopplad mot efrikort registrerar du detta enligt vanlig rutin.

Frikortsgränsen för öppenvård (besök) är 1 450 kronor. 


Uteblivet besök eller sent återbud

Om patienten bestrider en faktura för uteblivet besök eller sent återbud hänvisar vi på Patientfakturaenheten till den berörda vårdgivaren.

Det är ni på mottagningen/vårdcentralen som bestämmer om patientfakturan för ett uteblivet besök eller sent återbud ska makuleras eller inte. Ni har journalen och kan se om det finns noteringar angående patientens avbokning.


Återbetalning

Om patienten har betalat en faktura och bestrider den i efterhand, så behöver ni som vårdgivare göra korrigeringen innan en eventuell återbetalning kan göras. 

Om patienten ska få en återbetalning på sin faktura för ett besök och har frågor om detta, kan ni hänvisa till Patientfakturaenheten. 

Våra återbetalningar sker via Swedbank

Vi gör återbetalningar via Swedbank. Har patienten en annan bank kan de anmäla det kontot till Swedbank. Då slipper patienten få en utbetalningsavi.

Mer information finns på Swedbanks webbplats


Information till patienter finns på 1177

Patientfaktura i Västra Götaland - 1177

Om patienterna har frågor till Patientfakturaenheten

Om patienten har frågor till oss på Patienfakturaenheten kan de använda sig av e-tjänsterna på 1177.

De kan också ringa vår servicetelefon: 

010-441 04 00

Telefontid kl 9.00-12.00 måndag till fredag. 

Kontaktuppgifter till Patientfakturaenheten

Frågor om exempelvis efrikort och fakturor

Kontaktuppgifterna ska inte lämnas ut till patienter.

010 - 441 04 25

patientfaktura@vgregion.se

Frågor om patientavgifter

Kontaktuppgifterna ska inte lämnas ut till patienter.

010-441 04 29

avgiftsfragor@vgregion.se

Telefontider

Måndag-torsdag: 8:00-12:00 samt 13:00-15:00 
Fredag: 8:00-12:00 

Dag innan röd dag: 8:00-12:00

Postadress

Ekonomiservice
Patientfaktura
Östergatan 1
462 80 Vänersborg