Förändrat arbetssätt ger mer tid till patienterna

Den sömnmedicinska mottagningen vid Skaraborgs Sjukhus har genomfört ett stort förändringsarbete genom att öka tillgängligheten från 47 procent i december 2024 till 82 procent i april 2025. I dag genomförs de flesta besöken digitalt vilket har medfört att vården blivit mer effektiv, tillgängligheten har förbättrats och arbetsmiljön har stärkts.
–Vi har skapat en mer hållbar och framtidssäker modell för sömnvård. Tekniken används som ett stöd för att ge bättre vård. Digitala verktyg möjliggör kontinuerlig uppföljning och minskar behovet av resor – utan att tumma på kvaliteten, säger enhetschef Cinikka Arthursson.
Tidigare var sömnmedicinska mottagningen placerad på två orter – Skövde och Lidköping – vilket försvårade samsyn och samarbete inom verksamheten.
Förändring var nödvändig
–Varken patienter eller medarbetare fick samma förutsättningar. Vi stod inför en situation där vår verksamhet präglades av högt patienttryck, högt remissinflöde och många fysiska besök. Det blev tydligt att vi behövde förändra vårt arbetssätt – både för att förbättra tillgängligheten för patienterna och för att skapa en mer hållbar arbetsmiljö för våra medarbetare, säger Cinikka Arthursson.
Sedan dess har mycket hänt.
Idag finns den sammanslagna mottagningen vid Skaraborgs Sjukhus Skövde och har genomgått en närmast total omställning:
- Mottagningen är digital - majoriteten av patientbesöken sker på distans.
–Det har gjort vården mer tillgänglig och flexibel. Självklart möter vi fortfarande de patienter som behöver fysiska besök, till exempel barn, personer med tolkbehov eller vid utprovningar av andningshjälpmedlet CPAP.
Behandling justeras på distans
- Mottagningen använder den digitala plattformen AirView för att följa upp CPAP-behandlingar. Det möjliggör för medarbetarna att bland annat följa patientens användning, maskläckage och andningsmönster på distans.
–Det innebär att vi kan ge stöd och justera behandlingen utan att patienten behöver komma in till mottagningen.
- Genom programmet ViA – Västra Götalandsregionens introduktion i arbetslivet – har mottagningen nu en servicemedarbetare, som bland annat ansvarar för all hantering av utrustning, rengöring och kontakt med konsulter.
- Våra sekreterare skickar en digital kallelse till patienterna med instruktioner om att hämta mätutrustning, som de använder hemma under natten. Patienten får en skriftlig information och en QR-kod som leder till en instruktionsfilm. Dagen efter användningen lämnas utrustningen tillbaka i en brevlåda utanför mottagningen.
– Förändringen skapar utrymme för att sjuksköterskorna ska kunna ägna mer tid åt direkt patientkontakt.
Team hanterar remisser
- Remisshanteringen har förändrats. I stället för att en läkare alltid sitter ensam med bedömningen, arbetar man nu i team – två sjuksköterskor och en läkare går igenom remisserna tillsammans.
–Det har ökat träffsäkerheten samtidigt som det säkerställer att patienten får rätt vård i rätt tid.
- Det har införts en behovsstyrd produktions- och kapacitetsplan. Varje månad analyseras väntelistor och bokningar anpassas utifrån aktuellt behov.
–Det ger oss flexibilitet att snabbt justera resurser och säkerställa att vi möter patienternas behov på bästa sätt.
Ny film för patienter
För att säkerställa att alla patienter får samma information inför CPAP-utprovning har mottagningen dessutom tagit fram en informationsfilm så att patienten kan förbereda sig i lugn och ro hemma. Den är just nu under formatering och förväntas vara klar inom kort.
Vilken nytta har det nya arbetssättet för patienten?
–Patienterna får snabbare hjälp, mer flexibla och tillgängliga vårdalternativ, samt tydligare information. Digitala verktyg möjliggör kontinuerlig uppföljning och minskar behovet av resor – utan att tumma på kvaliteten.
Vilken betydelse har förändringen haft för medarbetarna?
–En tydligare struktur och en mer hållbar arbetsmiljö. Den schemalagda rådgivningen och borttagandet av telefonsvararen har minskat stressen avsevärt. Den numera digitala mottagningen och den nya produktionsplanen möjliggör distansarbete för medarbetarna, vilket många uppskattar.
–Genom att frigöra tid från administrativa uppgifter och utrustningshantering har personalen kunnat fokusera mer på patientnära arbete. Det är tydligt att det är våra medarbetares engagemang och vilja att tänka nytt som har gjort hela omställningen möjlig.
Vilken är vinsten med det nya arbetssättet?
–Det är inte bara en vinst, det är flera. Vården har blivit mer effektiv, tillgängligheten har förbättrats och arbetsmiljön har stärkts. Vi har skapat en mer hållbar och framtidssäker modell för sömnvård, där tekniken används som ett stöd för att ge bättre vård – den ses inte som ett hinder utan en möjlighet.
Resultat
Antalet patienter som väntat mer än ett år på utredning eller uppföljande besök har minskat kraftigt – från 468 patienter i december 2024 till ett 20-tal patienter i nuläget.
Andelen ej fysiska besök som registrerats i Plan & Styr för 2025 uppgår till cirka 30 procent. Denna siffra speglar dock inte hela bilden, då digitala utredningar i dagsläget inte kan registreras på ett sätt som inkluderas i statistiken. När även dessa digitala utredningar räknas in uppgår andelen ej fysiska besök till 81 procent för 2025, och mer specifikt 92 procent för april 2025.
Som jämförelse låg andelen ej fysiska besök under helåret 2024 på cirka 10 procent i genomsnitt.
Fakta
På sömnmedicinska mottagningen utreds patienter med olika sömnstörningar. Främst utreds, diagnostiseras och behandlas patienter med obstruktiv sömnapné (OSA). Vid utredning görs en poliklinisk andningsregistrering under sömn, polygrafi (PG). Registreringen (kurvorna) tolkas och bedöms av läkare/biomedicinsk analytiker (BMA), därefter tas det ställning till lämplig behandling. Behandlingen följs upp med efterföljande besök.
Så tycker medarbetarna:
"Det har varit ett hårt arbete som gått över förväntan och varit värt det då vi ser att det blir en bättre kvalitet för både oss och patienterna."
"Många äldre och yngre ställer sig mycket positiva till det digitala arbetssättet."
(Detta är vad vi har hört från omgivningen.)
"Många patienter uppger att de är glada att slippa ta ledigt från jobbet – de kan i stället gå ifrån ett kort digitalt möte och sedan fortsätta arbeta."
"Många patienter upplever att vi är mer tillgängliga."
"Vi upplever att det blir färre ombokningar."