Kulturskolepedagogdagen 2021 – bidra med exempel från din kulturskola!

Kulturskolepedagogdagen 2021 har tema delaktighet – och vi behöver din hjälp! Vi vet att kulturskolor, runt om i Sverige, jobbar med delaktighet på en rad olika sätt. Kanske i liten skala med enkla medel, i större långsiktiga projekt eller i samarbeten med andra. Målet är att visa upp några goda exempel under Kulturskolepedagogdagen, den 1 november. Skicka in din intresseanmälan senast 14 maj.

Har du testat en bra idé om hur eleverna kan vara med och påverka undervisningen? Jobbar din kulturskola med en modell för att överbrygga hinder för att vara med på aktiviteter, till exempel avstånd, ekonomi eller funktionsnedsättningar? Hur gör din kulturskola för att alla ska känna sig välkomna? Ta chansen att dela med dig till kollegor över hela Sverige, och berätta om hur just ni har jobbat!

Vill du vara med?

Anmäl ditt intresse genom att kort beskriva det exempel du och din kulturskola skulle vilja presentera på Kulturskolepedagogdagen. Det gör du i ett digitalt formulär som du hittar här. Fyll i formuläret senast 14 maj. 

För att få en bra blandning väljer vi ut några exempel från olika kulturskolor. Vi tar därefter kontakt för att planera vidare. Presentationerna på Kulturskolepedagogdagen kommer att ske genom korta filmer (7–10 minuter).

Lite mer om vad vi menar med delaktighet

På Kulturskolepedagogdagen 2021 kommer vi att dela upp begreppet delaktighet i följande tre betydelser:

  1. Delaktighet i betydelsen påverkan och inflytande
    Här handlar det om att hitta välfungerande former av elevinflytande på kulturskolan, eller kulturskolor som utformat bra metoder på lektionerna för att låta barn och unga påverka innehållet. Kanske deltar barn och unga i verksamhetsplanering på samma villkor som de vuxna?
  2. Delaktighet i betydelsen breddat/vidgat deltagande
    Här tittar vi på hur man kan jobba för att nå nya grupper av barn och unga eller att hitta sätt för att överbrygga hinder för deltagande som avstånd, ekonomi eller funktionsnedsättningar. Kan man till exempel jobba med vidgat deltagande som enskild pedagog, och utan större ekonomiska resurser?
  3. Delaktighet i betydelsen att känna sig delaktig, välkomnad och lyssnad på.
    Här vill vi beskriva ett förhållningssätt som visar att kulturskolan är en plats för just det här barnet, just den här individen – att ge förutsättningar för delaktighet. Kanske är detta något vi tar för givet att vi kan och gör, men exakt hur gör ni på din kulturskola?