Gaming gör biblioteket till barnens mötesplats i Kungshamn

Fyra barn sitter i ett nedsläckt rum. På en vägg finns ett spel projicerat, det står "Ready to fight!" på väggen. Barnens ögon är fästa på väggen, de har spelkontroller i sina händer. Biblioteksassistenten Emil Andersson står i dörröppningen och kollar på spelet. Runt om i rummet finns bokhyllor och boktråg med barnböcker.
Fotograf: Annsofie Andersson

Det började med att två teknikintresserade kollegor köpte in ett Nintendo Switch och ett par kontroller. Nu finns sedan många år tillbaka GamingBibblan, en fredagsaktivitet som lockar barnen i Kungshamn till biblioteket. Här får de testa på saker, umgås och vara med och utveckla verksamheten. "De ska känna att biblioteket är en punkt dit de kan komma när de känner för det", säger Emil Andersson, biblioteksassistent och systemansvarig på Sotenäs kommunbibliotek i Kungshamn.

En halvtimma innan GamingBibblans start är ett gäng redan på plats. De vill sätta i gång och spela direkt, men Emil Andersson håller på tiden. Allt måste vara laddat och klart innan de kan starta. En del har varit på GamingBibblan många gånger, medan andra är där för första gången. Mångas favorit är ett klätterspel i VR.

- Det är som att åka till en annan värld, tycker en av tjejerna.

- Det är som på riktigt, inte som att spela på mobilen, man ser liksom inte kanterna, tycker en annan.

För ungefär sju år sedan deltog Emil Andersson och en annan teknik- och spelintresserad kollega i ett projekt som handlade om spel på biblioteket. I samband med det köpte de in brädspel för utlåning och som ett test köptes även ett Nintendo Switch med Mario Kart in.

- Vi tyckte att spel är en kul social plattform, speciellt tv-spel där man kan sitta och spela tillsammans. Det slog direkt, barnen tyckte det var jättespännande, konstaterar Emil Andersson.

Emil Andersson står utanför biblioteket i Kungshamn. Solen skiner och han är klädd i en svart hoodie med tryck, ett par grå shorts och foppatofflor. Han är gissningsvis i 30-35-årsåldern, har brunt kortklippt hår och bär glasögon. Bakom honom på väggen finns en röd entrédörr och en skylt med texten Bibliotek.
Emil Andersson, biblioteksassistent och systemansvarig på Sotenäs kommunbibliotek i Kungshamn
Fotograf: Annsofie Andersson

”Spel är en bra startkloss”

Sedan dess har fler spel och mer teknik köpts in till biblioteket. Bland annat finns nu två VR-headset som är flitigt använda under GamingBibblan. Varje fredag kommer barn till biblioteket för att spela, hänga och umgås. I snitt kommer 12-15 barn vid varje tillfälle men på somrarna kan så många som upp till 30 barn dyka upp.

- Vi hoppades att spel skulle dra barn som annars inte besöker biblioteket. En annan tanke var att biblioteket skulle vara en punkt som alla kan komma till, oavsett vilket förhållande man har hemma. Om man inte har råd med den här typen av prylar ska de kunna testa det hos oss.

För två år sedan stängde fritidsgården i Kungshamn, något som gjorde att biblioteket än mer blev en social plattform för barn. I det läget har spel fungerat som en bra startkloss tycker Emil. Under GamingBibblan spelas VR i barn- och ungdomsavdelningen och medan barnen väntar på sin tur kanske de även kikar i bokhyllorna och lånar med sig något hem. Man använder också småbarnsavdelningen för att spela Nintendo Switch via en projektor som projicerar spelet på väggen.

- Det kan vara lite livat under de här två timmarna på fredagseftermiddagarna, men övriga låntagare tycker att det livar upp biblioteksrummet på ett positivt sätt, berättar Emil Andersson.

När GamingBibblan väl är i gång har Emil Andersson stenkoll på teknik och turordning. Barnen sitter på kö utmed en bokhylla i väntan på att få spela klätterspel i VR. Under tiden kan de, via en iPad, se och hänga med i vad spelaren ser i spelet. Inne på småbarnsavdelningen är det nedsläckt och här har fyra barn dragit i gång ett tv-spel. Lite längre bort sitter ett par killar i sacosäckar och spelar på mobiler.

- Vi har satt en åldersgräns för från åtta år uppåt, mest för att VR-headset kan vara lite tekniskt svåra i början och rätt tunga att bära. Könsfördelningen på de barn som kommer är faktiskt i stort sett 50/50.

Löser praktiska problem och ser utvecklingsmöjligheter

För att dra i gång något liknande på sitt bibliotek är det en fördel att ha ett intresse för spel och teknik konstaterar Emil Andersson. Det kan uppstå en del praktiska problem att lösa på vägen. Bland annat ska det finnas tillräckligt bra och tillräckligt öppet nätverk, man måste lösa hur konton ska fungera och hur inköp av spel ska göras.

- Där finns det hundratals lösningar, vissa har det så bra att ekonomiavdelningen löst det åt dem, andra har köpt presentkort som de fakturerat till ekonomi. Vid alla sådana här problem är det bra om man har ett nätverk att bolla sina frågor med.

Även äldre har fått prova på ny teknik på Sotenäs kommunbibliotek. Dambokklubben har testat VR-headsetet och fick via det besöka en gammal farbror som lagade pasta i en italiensk bergsby. Biblioteket har även ett samarbete med anpassad grundskola där barn med olika funktionsnedsättningar kommer till biblioteket och testar om VR-headset kan vara ett bra sätt att lära sig. Hittills har de via VR fått besöka den afrikanska djurvärlden.

Emil Andersson har många fler idéer på lut och just nu är drömmen att få en 360-graderskamera till biblioteket. På en inspirationsdag för bibliotekspersonal visade Vellinge bibliotek en aktivitet där barn skapat sin egen sagovärld i miniatyrform, efter det gick en 360-graderskamera i genom sagovärlden som skapats.

- Sedan importerade man den filmen in i VR-headsetet som gjorde att barnen kunde åka runt i sin egen sagovärld. Vi blev helt sålda. Att få med våra barnbibliotekarier och även litteraturpedagogen som har foten i skolan på ett sådant projekt hade varit väldigt roligt.

 

Text: Annsofie Andersson

Läs om ny metod som ska stärka barn att samtala om film- och spelupplevelser här 

Läs om ”Om tio år kommer spel på biblioteket vara en självklarhet” här

Läs Mitt biblioteksminne med Olof Wretling här

Läs om Ulricehamns största bokcirkel En bygd, en bok här

 

  • En flicka står bland bibliotekets bokhyllor, på huvudet bär hon ett VR-headset. I händerna har hon spelkontroller av något slag. Hennes blick är vänd uppåt, händerna rör sig. Hon har långt blont hårt och är klädd i jeans och en ljusblå blus.
    1 av 8
  • En pojke sitter i förgrunden, hans blick är vänd mot tre flickor, varav en har ett VR-headset på sig. Flickorna är oskarpa på bilden, pojkens bakhuvud är skarpt. Runt om i rummet står fyllda vita bokhyllor. På väggen står texten "Barn och ungdom".
    2 av 8
  • Två barn sitter på varsin pall i ett mörkt rum. På väggen framför dem är ett tv-spel projicerat. De håller i varsin spelkontroll och har blicken fäst på spelet på väggen. Två gröna bokhyllor står utmed väggarna och ett tråg med barnböcker står under spelet på väggen. På golvet ligger en grön mjuk matta.
    3 av 8
  • En flicka med VR-headset står i biblioteksrummet. Två andra flickor tittar på och bilden är tagen i springan mellan två bokhyllor.
    4 av 8
  • Tre tjejer sitter på rad i biblioteksrummet. Man ser inte deras ansikten men deras långa hår och händerna. En av dem håller i en IPad och håller upp den för de andra. På den visas ett klätterspel som spelas av en spelare i rummet. I bakgrunden finns fyllda bokhyllor.
    5 av 8
  • En flicka står med VR-headset inne bland bokhyllorna på barn- och ungdomsavdelningen på biblioteket i Kungshamn. Hon spelar och är i rörelse, i händerna håller hon spelkontroller. Hon har långt blont hår och är klädd i blå jeans och en ljusblå blus.
    6 av 8
  • I entrén till Sotenäs kommunbibliotek i Kungshamn. Biblioteksassistent Emil Andersson hjälper en besökare med något, en kvinnlig bibliotekarie är på väg i rummet. Golvet har en gulrutig plastmatta och på skyltar i rummet står bland annat "Lämna", "Låna" och "Skönlitteratur".
    7 av 8
  • Skylt på toalettdörren på biblioteket i Kungshamn. På den vita skylten finns en manlig och en kvinnlig superhjälte. De bär båda mantlar och huvudbonader.
    8 av 8
  • En flicka står bland bibliotekets bokhyllor, på huvudet bär hon ett VR-headset. I händerna har hon spelkontroller av något slag. Hennes blick är vänd uppåt, händerna rör sig. Hon har långt blont hårt och är klädd i jeans och en ljusblå blus.
  • En pojke sitter i förgrunden, hans blick är vänd mot tre flickor, varav en har ett VR-headset på sig. Flickorna är oskarpa på bilden, pojkens bakhuvud är skarpt. Runt om i rummet står fyllda vita bokhyllor. På väggen står texten "Barn och ungdom".
  • Två barn sitter på varsin pall i ett mörkt rum. På väggen framför dem är ett tv-spel projicerat. De håller i varsin spelkontroll och har blicken fäst på spelet på väggen. Två gröna bokhyllor står utmed väggarna och ett tråg med barnböcker står under spelet på väggen. På golvet ligger en grön mjuk matta.
  • En flicka med VR-headset står i biblioteksrummet. Två andra flickor tittar på och bilden är tagen i springan mellan två bokhyllor.
  • Tre tjejer sitter på rad i biblioteksrummet. Man ser inte deras ansikten men deras långa hår och händerna. En av dem håller i en IPad och håller upp den för de andra. På den visas ett klätterspel som spelas av en spelare i rummet. I bakgrunden finns fyllda bokhyllor.
  • En flicka står med VR-headset inne bland bokhyllorna på barn- och ungdomsavdelningen på biblioteket i Kungshamn. Hon spelar och är i rörelse, i händerna håller hon spelkontroller. Hon har långt blont hår och är klädd i blå jeans och en ljusblå blus.
  • I entrén till Sotenäs kommunbibliotek i Kungshamn. Biblioteksassistent Emil Andersson hjälper en besökare med något, en kvinnlig bibliotekarie är på väg i rummet. Golvet har en gulrutig plastmatta och på skyltar i rummet står bland annat "Lämna", "Låna" och "Skönlitteratur".
  • Skylt på toalettdörren på biblioteket i Kungshamn. På den vita skylten finns en manlig och en kvinnlig superhjälte. De bär båda mantlar och huvudbonader.

Exempel på spelaktiviteter på Sotenäs kommunbibliotek:

GamingBibblan hålls på biblioteket i Kungshamn varje fredag kl 13-15 under skolterminerna. Här kan man exempelvis spela Nintendo Switch, prova på VR- headset, låna en dator, spela brädspel, bordsfotboll eller bordshockey.  Mellan 600-700 deltagare besöker bibliotekets spelstunder årligen. GamingBibblan vänder sig till barn mellan 8-14 år.

Pokénader innebär att man samlas och spelar Pokemon Go i ungefär två timmar. Under aktiviteten får gärna kulturella värden vävas in eftersom de är viktiga i spelet, i Kungshamn brukar man bland annat besöka bygdegårdar och parker. Man även lära sig hur spelet är tänkt att byggas upp av själva spelarna. Pokénader är till för alla åldrar.

Robotprogrammering har anordnats under loven. Då får barnen lära sig grunderna till programmering med bibliotekets legorobotar Edison. Barnen tävlar även mot varandra om vem som kan ta sig i mål snabbast på färdigbyggda banor som deras robotar åker på.

Vill du prata om spel och teknik på bibliotek?

Kulturförvaltningen i Västra Götalandsregionen har ett nätverk som är öppet för all bibliotekspersonal i regionen. Det riktar sig till dig som är intresserad av bibliotekens digitala tjänster och bibliotekens folkbildande arbete för ökad medie- och informationskunnighet och digital delaktighet. Du hittar ”Nätverk IT och digital folkbildning” här:

 Nätverk för bibliotek - Kulturförvaltningen

Svensk biblioteksförening har Expertnätverket för bibliotekens arbete med spel och spelkultur. Nätverket arbetar för att höja medlemmarnas kunskaper inom spel och spelkultur. Nätverket är öppet för alla enskilda medlemmar i Svensk biblioteksförening eller anmälda som representant i nätverket för institutionell medlem. 

Källor: www.biblioteksföreningen.se och www.vgregion.se