Region Halland satsar stort på publikutveckling

Engella Ameri är gissningsvis i 35-årsåldern. Hon har långt mörkt hår och bruna ögon. Hon är klädd i en vit genombruten virkad eller stickad jumper. Hon sitter på en stol vid ett skrivbord. Väggarna är vita, bakom henne står en bokhylla med böcker och en stor grön växt.
Engella Ameri, biblioteksutvecklare Region Halland
Fotograf: Privat

Biblioteken ska vara tillgängliga för alla och i Halland pågår nu ett strategiskt arbete för att komma ännu närmare det målet. Under våren har alla folkbibliotek i regionen varit involverade i ett omfattande publikutvecklingsarbete som förhoppningsvis ska bära frukt, både på kort och lång sikt. "Jag hoppas att den här processen ger biblioteken i Halland nya verktyg och metoder för att nå ännu fler och bli ännu mer relevanta för sina invånare", säger Engella Ameri, biblioteksutvecklare på Region Halland.

Under hösten 2024 inleddes ett gemensamt förändringsarbete för biblioteken i Halland med en introduktionsdag om publikutveckling. I vår har mindre arbetsgrupper från regionens samtliga bibliotek träffats vid sex tillfällen, där de fått handledning och verktyg att arbeta vidare med.

- När biblioteken uttryckte behov av användarcentrerade metoder sökte vi efter ett arbetssätt som skulle vara strategiskt, långsiktigt och kunde genomsyra hela verksamheten. Biblioteken i Kungsbacka hade nyligen utbildat all personal i publikutveckling med hjälp av konceptet Audience Centred Experience Design och erfarenheterna därifrån var mycket positiva. I dialog med bibliotekscheferna blev det tydligt att fler kunde ha nytta av just ACED, berättar Engella Ameri.

Fokuserar på användarens behov

Metoden ACED har ett förankrat användarperspektiv som fokuserar på användarens behov och upplevelser. Syftet är att bättre förstå användarens behov och utveckla den lokala verksamheten på ett sätt som upplevs relevant och som når ut till en bredare målgrupp.

- Biblioteken arbetar ständigt med att nå ut till fler och metoden ger biblioteken konkreta verktyg med ambitionen att bli ännu mer relevanta för biblioteksbesökarna. Det handlar också om ett förhållningssätt – att ha användarperspektivet med sig i allt man gör, från programverksamhet till hur vi formar och utvecklar bibliotekstjänster.

Att Region Halland tar ett samlat grepp om publikutvecklingen har många fördelar menar Engella Ameri. Det skapar en trygg grund och gemensamt språk för all bibliotekspersonal i regionen när man går ihop och tänker nytt tillsammans. När grunden är lagd gör varje bibliotek egna fördjupningar utifrån sina lokala behov och förutsättningar. Varje bibliotek arbetar utifrån ett eget ”case”, det vill säga ett konkret förändrings-och utvecklingsområde som man vill ha som utgångspunkt i processen. Vad man har valt för case ser väldigt olika ut.

- Ett bibliotek har fokuserat på att motverka ofrivillig ensamhet, andra har prioriterat barn och unga. Ett annat bibliotek har haft det integrerade biblioteket som utgångspunkt och några andra har valt målgruppen medelålders män och kvinnor, berättar Engella Ameri.

Viktigt med en gemensam process

Arbetsgrupperna som deltar från de olika biblioteken har en bred representation från olika delar av verksamheten. En viktig ingrediens i publikutvecklingsarbetet har varit att även bibliotekscheferna deltar aktivt i processen. Om man verkligen vill göra en förändring i verksamheten och involvera alla medarbetare är det viktigt att en chef är delaktig. Det handlar både om att stödja arbetsgruppen och om implementeringen i ett senare skede menar Engella Ameri.

- Det här är inte ett tillfälligt projekt utan ett långsiktigt och fördjupat arbete. Vi vill inte att processen ska mynna ut i en traditionell handlingsplan, det handlar snarare om att omsätta kunskaper och metoder i det dagliga arbetet och att behålla ett starkt användarfokus över tid, säger Engella Ameri.

ACED har tidigare använts av andra kulturinstitutioner, hur bra tycker du att den fungerar för bibliotek?

- Det är fortfarande för tidigt att säga hur väl metoden fungerar just för biblioteken. Det vi hittills kan se är att ACED bidrar till ett perspektivskifte – från ett verksamhetscentrerat till ett mer användarcentrerat arbetssätt, med fördjupad målgruppsanalys och bred delaktighet i organisationen. Ur ett strategiskt perspektiv ser jag stora möjligheter, men vi får utvärdera senare.

 

Text: Annsofie Andersson

Läs om hur biblioteken i halländska Hylte arbetar med publikutveckling här

Läs om hur Shared reading ger litterära samtal på Falköpings skolor här

Läs Mitt biblioteksminne med Lotta Olsson här

 

Fakta

Gullbranna strand i Halland en solig sommardag. Himlen och havet är blå, den gula sandstranden ligger tom och tycks fortsätta långt bortom bilden. Till vänster, i förgrunden vajar gräs på en sandbank, i den oskarpa bakgrunden skymtar en livboj hängandes på en ställning.
Gullbranna strand, Halland
Fotograf: Destination Halmstad AB /

  • ACED står för Audience Centred Experience Design
  • Metoden används för att skapa eller designa upplevelser utifrån användarens eller publikens behov
  • I designprocessen står hela tiden användaren i centrum och man ser inte bara till vad den gör utan vad den känner, tänker och behöver i sin upplevelse
  • Metoden innebär att man ofta riktar in sig på en specifik del av sin verksamhet som man vill utveckla eller en särskild målgrupp man vill locka
  • Processen har också fokus på organisationen, det är en interaktiv designprocess som vägleder arbetet med organisationen såväl som med publiken
  • Arbetet med ACED är en stegvis process där man bland annat jobbar med att få en förståelse för sin publik, vad de behöver och var de stöter på hinder, att designa och skapa lösningar och testa idéer och att justera designen vartefter man provar den.
  • Målet med processverktyget ACED är att skapa upplevelser som känns relevanta och värdefulla för användaren och som fungerar på lång sikt

Källa: Kulturförvaltningen, Västra Götalandsregionen