Techformance år för år

Techformance pågår 2019-2022. Projektet är öppet och genomförs iterativt men det finns naturligtvis en noggrann planering för vad som genomförs under de tre åren. Allt bygger på upptäckter och erfarenheter från de tidigare initiativen runt Techformance.

År 1: Utveckla ett grundnarrativ. Utveckla tekniken. Testa!

Under projektets första år kommer två olika konstnärliga team, ett i Göteborg och ett i Stockholm, att utveckla ett grundnarrativ. Varje team består av en regissör och en dramatiker som arbetar tätt tillsammans med skådespelare för att utforska vilka möjligheter som finns, och vilka krav som ställs, på en berättelse som drivs framåt av publikens val. Vad händer vid olika val? Hur många val är rimliga? Vilka sorters val kan hanteras? Hur skriver man en historia med förgreningar? Och hur regisserar man detta? Samtidigt arbetar ett team med systemutvecklare på de tekniska plattformar som behövs för ett techformance. Den anlitade byrån har djup kunskap om användarvänlighet (med särskilt fokus på kognitiva funktionshinder) och utvecklar ett verktyg som ska vara enkelt att använda, för publik såväl som för de professionella.

Under året genomförs flera workshops då tekniken testas. Vid den första deltog en provpublik av barn. På grund av corona/covid -19 tvingades vi ändra strategi och resten av workshopparna genomförs utan barnpublik i rummet. Vår ambition är att streama en av workshopparna till en skolklass. I den första workshopsrundan mötte publiken en helt oprövad föreställning och teknik. I en andra workshopsrunda har föreställningen och tekniken förmodligen förändrats utifrån upptäckter och erfarenheter från omgång ett. Barnen som hjälper projektet att testa konceptet är dels "vanliga" klasser med den normalspridning av kognitiva förutsättningar som befolkningen har, dels en grupp barn som är diagnosticerade med någon form av NPF.


År 2: Ta fram en helt ny föreställning baserad på techformance

Under år 2 kommer Masthuggsteatern i Göteborg att ta fram en helt ny föreställning – ett första techformance. Tekniken ska också användas på en "prolog". Prologen kan vara ett sätt för lärare och elever att ta sig in i scenrummet och lära känna karaktärerna innan den faktiska föreställningen. Den kan också innehålla information om hur lokalerna ser ut och hur besöket ska gå till. Det är ofta en viktig del av de förberedelser som krävs för att barn med kognitiva svårigheter ska känna sig trygga i en ny miljö.


År 3: Använda techformance för en befintlig text

Under projektets sista år är planen att testa techformance för en befintlig text. Att använda de tänkta delarna av tekniken på en prolog, på själva föreställningen, och på en epilog.