Deichman Oppsal – ett bibliotek med den äldre besökaren i centrum

För varje år som går ökar den äldre befolkningen. Fler kommer att behöva vård och omsorg i framtiden, men också möjlighet att utnyttja andra samhällsfunktioner. För att möta behovet bestämde sig Oslo kommun för att skapa stadens första ålders- och demensvänliga bibliotek. "Det viktigaste vi har gjort är att vi blivit uppmärksamma på hur vi bemöter folk", säger Elli Borge, bibliotekskonsulent och programkoordinator på biblioteket Deichman Oppsal.
Redan när man går av tunnelbanan vid hållplatsen Oppsal i stadsdelen Østensjø börjar bibliotekets anpassning till äldre besökare. Det ska vara lätt att orientera sig till biblioteket och skyltar visar vägen. Oslo kommun har bestämt att de ska bli en ålders- och demensvänlig stad och har skapat en handlingsplan för att uppnå det. Omvandlingen av biblioteket Deichman Oppsal är en del i det och mellan 2018-2019 pågick ett pilotprojekt.
- I den här stadsdelen finns fler äldre invånare än i genomsnitt och det förväntas även ske en inflyttning av fler äldre. Personalen på biblioteket var intresserade av projektet och det gjorde det till en bra plats för pilotprojektet, berättar Elli Borge.
Önskemål om sång och högläsning
Beställningen från kommunen gick ut på att man skulle titta på tre olika delar: de fysiska lokalerna, bibliotekets service och bemötande och hur man skulle tillgängliggöra bibliotekens arrangemang för äldre. En projektgrupp bildades där bland annat hälsoförvaltningen, biblioteket och lokala äldreråd fanns representerade. Man tog även hjälp av experter på universell utformning och personalen utbildades i allt från tecken på demens, till vad äldre finner svårt på biblioteket. Målgruppen, både äldre och personer med demens, fick ge inspel om allt från vad som var svårt i biblioteksmiljön, till vilka aktiviteter de ville ha.
- Ett av önskemålen sång. De ville även prata om nyheter och önskade sig läsecirklar. Högläsning och hjälp med datorer var andra önskemål, berättar Elli Borge.
Låga bokhyllor ger överblick
Biblioteket Deichman Oppsal är placerat i Oppsals samfundshus, något som är en fördel om man vill locka fler äldre till biblioteket. I byggnaden finns bland annat frivilligcentral, ungdomsklubb, läkare, frisör och en träffpunkt för de som är 60+.
När man satte tänderna i den fysiska biblioteksmiljön var det mycket som gjordes om för att det skulle bli lättare att navigera i lokalen. Informationsdisken är numera det första man ser rakt fram när man går in på biblioteket och det står ”Information” på den. Det är tydliga raka linjer till låneautomaten, tidningshörnan och till soffgruppen där kuddarna har kontrastfärger. Lokalen har många dörrar och de dörrar som inte är viktiga för besökaren har målats om i samma färg som väggen. De låga bokhyllorna ger överblick, på hyllorna står tydliga skyltar med hyllornas innehåll och taket har ljuddämpning.
- Förr fick vi många frågor om var toaletten var, den har vi markerat tydligare. Vi har även Deichman-kläder på oss och bär en nyckelkedja när vi jobbar. Man ska inte behöva tvivla på vem som är personal, förklarar Elli Borge.
För att locka målgruppen till biblioteket har man testat en rad olika aktiviteter, bland annat konserter, datakurser, föredrag, skrivkurser och läsecirklar. Samarbetet med kommunen fortsätter där man bland annat arbetar med en demenskoordinator, det ger en bra möjlighet att nå ut till målgruppen.
Skapa trygghet och ha tålamod
Pandemin satte arbetet på paus men sedan 2024 har man tagit ett omtag. Till hösten planerar man att prova högläsning för målgruppen med demens och man tittar vidare på om man kan förbättra lokalen ytterligare. Trots att pandemin satte käppar i hjulet för projektet kan man ändå se att det föll väl ut.
- Det blev en ökning av äldre besökare. Många kommer dagligen, framför allt till tidningsavdelningen. Det är ett ständigt flöde av människor mellan biblioteket, frivilligcentralen och träffcenter.
Elli Borge tror att det kommer att finnas fler ålders- och demensanpassade bibliotek i Norge i framtiden. Befolkningen bli äldre och folk vill leva trygga liv hemma så länge som möjligt, i med det måste biblioteken anpassa sig. Hon blir ofta inbjuden till andra fylkesbibliotek för att berätta om arbetet på biblioteket och inom Deichman är tanken att flera bibliotek ska följa efter. Det absolut viktigaste när det gäller servicen till den äldre målgruppen tycker hon handlar om att skapa trygghet.
- Se folk, hälsa på dem, hjälp dem som ser ut att behöva det, stressa inte och ha förståelse. Om någon ser ut att kämpa med det utlåningsautomaten - gör ett manuellt utlån och förenkla processen. Det viktigaste är att alla känner sig välkomna.
Text och bild: Annsofie Andersson
Läs om barnens bibliotek LÄS på Köpenhamns huvudbibliotek här
Läs om hur utbildning i universell utformning ger ökat intresse i Norge här
Läs om hur Region Halland satsar på publikutvecklingsarbete på biblioteken här
Tre tips för ett mer demens- och åldersvänligt bibliotek

1.Tänk på bemötandet.
”Besökarna ska känna sig trygga, sedda och vi ska hjälpa dem på ett lugnt och vänligt sätt. Bra att ha lite kunskap om de hälsotillstånd som äldre kan befinna sig i, då får man mer förståelse”.
2. Jobba med belysningen.
”Ljussätt de platser man vill dra blickarna till, exempelvis de sociala zonerna, informationsdisken och utlåningsautomaterna. Se till att du har raka linjer i lokalen så att det är lätt att hitta”.
3. Skala av i lokalen.
”När man blir äldre och dement behöver man att det är konkret och tydligt. Använd kontrastfärger i biblioteket, ha en ram runt skyltar och samla all information på ett ställe. Broschyrer som ligger på bord och många skyltar gör att det inte blir översiktligt”.
Läs mer om Oppsal Deichman här: alders-og-demensvennlig-bibliotek-sluttrapport-2019-utskrift.pdf