REBUS – resan till en bättre skolmiljö

Ungas delaktighet i formandet av sin närmiljö stod i fokus då Sverige, Norge och Danmark tillsammans tog fram metoden REBUS och genomförde 12 pilotprojekt på skolor och förskolor. 

Utgångspunkten har varit barns och ungas delaktighet i arbetet med förbättringar av den fysiska miljön på sin skola eller förskola. Elever, lärare och annan skolpersonal har arbetat tillsammans med förvaltare, fastighetsskötare, entreprenörer och arkitekturpedagoger. Metoden finns samlad i en skrift som beskriver REBUS-processen genom olika faser; från idé till färdigt resultat. 

Läs mer om REBUS och ladda ner skriften här.
Ladda ner den tillhörande illustrationen av REBUS-processen här. 

Vill du veta mer om REBUS kan du höra av dig till någon av våra konsulenter inom området samtida konst, arkitektur, form och design.

Rebus gör gården tillgänglig för fler

Fredagstomten 9 är ingen förskola utan ett boende för barn och unga med funktionsvariationer. Projektet på Fredagstomten är en pilot där förutsättningarna innebär att REBUS upplägg och innehåll skiljer sig från de övriga projekten som genomförts under årens lopp. 

Läs mer här


Mania Teimouri

Konsulent

Telefonnummer

Linn Gall

Konsulent (tjänstledig)

Telefonnummer

Camilla Alexanderson

Konsulent

Telefonnummer