Halmslöjdsresidens i Åsnebyn 2022

Under 2022 utlyste vi två platser till ett slöjdresidens 7–12 juni i Åsnebyns kulturreservat i Dalsland. Här fick två slöjdare fördjupa sitt arbete med halm, utforska materialet och dess uttrycksmöjligheter. De antagna slöjdarna var Elin Flognman och Anna Gulla Eggertsdottir.

I juni 2022 genomförde vi ett halmslöjdsresidens på en av Västra Götalandsregionens mest fridfulla platser – Åsnebyns kulturreservat några kilometer utanför Mellerud i Dalsland.

Också i Dalsland, strax utanför Bengtsfors, ligger Halmens Hus. Under residenset fick de möjlighet till råd och stöd från experter därifrån. Där pågår också ett projekt där privatpersoner odlar svedjeråg, en gröda som lämpar sig för halmhantverk, med målet att fläta en egen hatt, något man gjort i norra Dalsland i 150 år. Projektet heter Odla din hatt, och drivs av Halmens hus med stöd av Förvaltningen för kulturutveckling.

Residenset hade plats för två deltagare. Här kan du läsa mer om dem och deras arbete.

Elin Flognman

Jag är smyckekonstnär och bor och verkar i Trollhättan. Utgångspunkten i mitt arbete är vardagen och det alldagliga, under åren har potatis varit ett återkommande tema. Jag arbetar utifrån premissen att inte köpa material utan att använda sådant som finns runt omkring, sådant hon får eller hittar och sådant som köps för att återvinnas. Materialet får styra arbetsmetoden. Under senaste året har jag upptäckt ullen och dess skiftande egenskaper, ett material jag gärna arbetar vidare med.

I ett tidigare projekt som jag kallade Il Giardino dei Potatis- ett samarbete med en sedan länge död släkting utgick jag från min farmors farmors far, historieberättaren Anders Backman, som bodde strax utanför Åsnebyn i Dalsland. Hans berättelser samlades in på 1880-talet av en sagosamlare vid namn August Bondesson. Han besökte min släkting och skrev ned tio av Anders historier, den ena mer fantastisk än den andra. Historierna fick, tillsammans med beskrivningen av Anders, hans tankegångar och hans lilla backstuga omgiven av stora skogar och taggiga krusbärsbuskar, verka som inspirationsfröer till växterna i min trädgård av ullpotatisar.

Anders hustru Stina tillverkade halmhattar. Hon tog 50 öre för en fin frökenhatt. Anders tyckte att hon skulle ta 1 krona för hattarna som de gjorde inne i Åsnebyn men Stina menade att om en är fattig så kan en inte ta så mycket betalt. Jag vill genom min vistelse i Åsnebyn knyta an till min anmoder Stina och uppleva händernas arbete med halmen.

Anna Gulla Eggertsdottir

Anna Gulla Eggertsdottir är modist och keramiker verksam i Sjuhärads regionen och på Island.

Jag sökte halmslöjdsresidenset för att få tillfälle att fördjupa min bekantskap med materialet halm och utforska nya tekniker. Med utgångspunkt i den traditionella halmskon vill jag experimentera fram olika typer av grova flät/vävtekniker främst avsedda för ytterplagg.

Vem har kunnat söka?

Slöjdare som arbetar med eller förkovrar sig inom slöjdens material, tekniker och processer samt har grundläggande kunskaper i halmslöjd. Sökande behövde ha en tydlig tanke om vad man vill undersöka eller utveckla, och kunna beskriva en projektidé i ansökan. Vi tog emot ansökningar från hela landet, sökanden från Västra Götalandsregionen prioriterades i urvalet.

I residenset ingick

  • En veckas boende i drängstugan på Åsnebyn. Enkel standard men omåttligt fridfullt.
  • Arvode på 7 000 kronor + moms och resekostnader
  • Möjlighet att arbeta med halmslöjd i stugan, på logen eller under något av de fina träden.
  • Fin slöjdhalm
  • Möjlighet till handledning av halmexperter på Halmens Hus