Stärker besöksnäringen med produktutveckling

Vy över Dalsland. Foto: Lasse Forsberg

Turistrådet Västsverige och Västra Götalandsregionen har under 2016–2019 genomfört projektet Hållbar produktutveckling i Västsverige. Syftet har varit att stärka besöksnäringen genom att skapa kvalitets- och hållbarhetssäkrade produkter som kombinerar kulturupplevelser med vandring och cykling.

Projektet Hållbar produktutveckling (HPU), finansierat av Tillväxtverket, som Västra Götalandsregionen genomfört i samarbete med Turistrådet Västsverige och sex andra regioner i Sverige, avslutades i november 2019. Projektet har affärsutvecklat flera besöksnäringsföretag i Västra Götaland och skapat hållbara cykel- och vandringsprodukter. Allra viktigast är kanske att det inneburit ett viktigt steg för hållbar ledutveckling.

Naturupplevelser lockar

Den främsta reseanledningen för den internationella besökaren att komma till Sverige är naturupplevelser. Att uppleva naturen i kombination med god mat, en skön säng, kultur och gott värdskap efterfrågas av både nationella och internationella besökare.

Region Västra Götaland har nu genom projekten HPU och CultRinG (finansierat av Interreg Europe) tagit fram en arbetsmetod för hur hållbara och trygga vandringsleder kan utvecklas för kommuninvånare och besökare. En arbetsmetod som sprids nationellt och bland annat presenterades i oktober i Stockholm på SKLs konferens om landsbygdsutveckling. 

St Olofsleden i Götaälvdalen har jobbat fantastiskt med sin led mellan Göteborg och Vänersborg och nyligen invigdes några av delsträckorna. Kontaktperson för dessa delsträckor är Johan Norling, Ale kommun. 

Västra Götalandsregionen kommer framöver att fortsätta sitt uppdrag att samordna de 90 mil pilgrimsled som finns i Västra Götaland och fylla flera leder med natur- och kulturupplevelser.

Mål för projektet

Tillväxtverket beviljade totalt tre miljoner kronor i stöd till projektet vars mätbara delmål har varit följande:

  • Antalet företag på världennivå som ingår i paketering och utveckling av cykel- och vandringsprodukter har ökat med 5 - 10 företag.
  • 20 nya kvalitet- och hållbarhetssäkrade produkter med koppling till nedanstående vandrings- och cykelleder har utvecklats inom projektet.
  • Fem vandringsleder som erbjuder ett attraktivt paketerat utbud som är redo för lansering på utlandsmarknaden.
  • Två cykelleder erbjuder ett attraktivt paketerat utbud som är redo för lansering på utlandsmarknaden
  • 10 företag som ingår i projektet har fått kvalitet- och hållbarhetsrådgivning genom Swedish Welcome.

Vill du veta mer?

Marie Fors
projektledare, Förvaltningen för kulturutveckling
Tfn: 070-020 66 15
marie.c.fors@vgregion.se  

Kontaktpersoner:

Marie Fors, projektledare Förvaltningen för kulturutveckling, 070-020 66 15, marie.c.fors@vgregion.se

Anders Nyqvist, biträdande projektledare Turistrådet Västsverige, 070 532 63 41, anders.nyqvist@vastsverige.com

Ulrika Nisser, projektansvarig Hållbar destinationsutveckling Tillväxtverket, 08-681 65 55, ulrika.nisser@tillvaxtverket.se

Styrgrupp

Projektets styrgrupp består av två tjänstemän vardera från ledningarna för Turistrådet och Förvaltningen för kulturutveckling samt tre företagsrepresentanter; en från en boendeanläggning, en från ett aktivitetsföretag och en från en sevärdhet.

Referensgrupp

Projektet har även en referensgrupp med representanter från kommunalförbunden och ytterligare fem företag.