Jämställd repertoar

Ja, jag vet att vi bara har män som kompositörer men det fanns faktiskt inga kvinnor som skrev vid den här tiden. Ja, jag vet att vi bara har män som är med som dramatiker men det fanns faktiskt inga bra dramatiker som var kvinnor vid den här tiden. Ja, jag vet att jag bara visat upp män som är koreografer men det fanns faktiskt inga kvinnor som var koreografer…

Vi vet att det spelas och framförs fler verk skapade av män än skapade av kvinnor på våra svenska scener i dag. Orsaken till detta har genom åren beskrivits bero på olika omständigheter men den främsta förklaringsmodellen har varit och är till viss del fortfarande ”det finns inga kvinnor som skapat/skrivit/koreograferat/komponerat”. Det tenderar att finnas en idéföreställning att det just inom det egna konstområdet är ytterst svårt att få till en mer jämställd repertoar. Förespråkare för alla områden genom historien, inte bara inom konst och kultur, tror ofta att den egna verksamheten är mer unik i sina strukturer än vad som faktiskt är fallet.

I mötet med barn och unga är det centralt att tillgodose mångfald när det kommer till upphovspersoner. Om eleverna får ta del av verk skapade av både män och kvinnor från olika länder så erbjuder vi en värld där yrkesval inte är sammankopplat med ett specifikt kön eller ursprung. Identifikation är en stark kraft och många olika förebilder behövs. Här kan kulturskolan visa vägen och inspirera barn och unga att bli den nya generationen upphovspersoner.

Förslag!

  • Prata med dina kollegor om tips på upphovspersoner. Om dina kollegor inte vet – vänd dig till en annan kulturskola och hör vad de använder för repertoar.
  • Visa på att det finns upphovspersoner som är både kvinnor och män från olika delar av världen inom ditt konstområde. 
  • Ge eleverna möjlighet att testa på att vara upphovspersoner.

Hur gör vi?

Fundera tillsammans...

  • Hur gör vi för att säkerställa att vi använder upphovspersoner av alla kön och från olika delar av världen?
  • Om vi inte har ett jämställt och inkluderande arbetsmaterial, hur kan vi få tillgång till det?
  • Kan våra elever i större utsträckning skapa vårt material?

Tips!