Breddinförande av MittVaccin

I februari 2026 ska MittVaccin breddinföras för de privata vårdgivare inom vårdval som inte redan är anslutna till MittVaccin, på Närhälsans samtliga mottagningar och upphandlade vaccinatörer.

Målsättning med införande av ett gemensamt journalsystem för vaccinationer

  • Enhetlig och korrekt statistik ger oss god kontroll över målsättningen att främja invånarens hälsa och nå en jämlik vaccination i regionen för de vaccinationer som genomförs och planeras
  • Ett system för såväl ordination, registrering och ersättning
  • Överföring av registrerade doser till NVR, NPÖ, 1177 och BHVQ
  • Förenklad hantering av ordination mellan vårdgivare genom exempelvis vaccinationsplan. Bör leda till minskad remisshantering av de möjligheter som erbjuds i Mitt Vaccin.
  • Ökad patientsäkerhet genom att alla vårdgivare i realtid kan se givna vaccinationer.
  • Patienten själv kan se sina vaccinationer i 1177 eller i appen.

Frågor och svar om breddinförandet av MittVaccin

Vem har tagit beslutet om att breddinföra MittVaccin?

Styrgruppen för vårdens digitalisering har fattat beslut att införa journalsystemet MittVaccin.


Varför tar det en sådan tid att få till införande av MittVaccin?

Vi vill så långt som möjligt ha utvecklat bra lösningar som gynnar målsättningen med varför vi inför MittVaccin. Det beror också på att det tar tid att få till avtalen med privata vårdgivare i vårdval.


Ska alla gå över till nytt journalsystem samtidigt?

Ja vid samma tidpunkt sker övergång från nuvarande journalsystem till MittVaccin för registrering av givna vaccinationer. Statistik och ersättning och stöd för en enklare hantering för vaccinationer. Regionen kommer ha samlad statistik som kommer att gå att hämta i ett system. Målsättningen är att ersättningen ska automatiseras, dvs givna doser per enhet kommer kunna skickas som ett fakturaunderlag för respektive enhet. Detta införande kommer innebära reducerade arbetsinsatser i alla led.


Vad kommer det att kosta för alla vårdgivare att vara anslutna till MittVaccin?

Vi håller på att ta fram en kostnadsmodell för alla vårdgivare. Den är ännu inte klar.


Krävs fortsatt dubbeldokumentation vid införandet?

Nej. MVJ är ett klassat journalsystem Vi ser ingen anledning att ha samma information i två system.


Har man tagit hänsyn till den konsekvens som anfördes av vårdgivare vid tidigare tillfällen med ökad tidsåtgång för dokumentation?

Vi anser att det inte kommer leda till mer tid för dokumentation. Målsättningen är att minska dokumentation och tidsåtgången vid varje vaccination. Några privata vårdcentraler som har MittVaccin tvingas till dubbeldokumentation på grund av avsaknad av uthopp samt registrering av KVÅ kod sker i ordinarie journalsystem.


Hur avser regionen kompensera för minskad vaccinationsförmåga hos vaccinatörerna?

Vi anser att det inte kommer leda till minskad vaccinationsförmåga hos vaccinatörerna pga. att vi är övertygade om att det kommer ta mindre tid i framtiden. De regioner som först började med MittVaccin gjorde det under pandemin och vaccinerade storskaligt. Idag är vaccinationsflödet i systemet ännu snabbare att hantera än det var då. 


Hur säkerställs patientsäkerhet vid hantering i olika system?

Vi arbetar på att ta fram ett uthopp med patientkontext. Är ni i Ert nuvarande journalsystem ta ni med Er patientuppgifter i uthoppet till journalsystemet MittVaccin.


Ska kommunerna införa MittVaccin?

Frågan är under utredning. Målsättning är att få med kommunerna i och med att vi vill att vårdcentral ska kunna ordinera vaccin och kommunen ska kunna registrera given dos i MittVaccin. Varje kommun väljer själv om de vill ansluta.


Har man testat att det går att ha två olika ersättnings flöden – det som idag går via A-filen och det nya via MittVaccin?

  1. Finns det riktiga testningar genomförda?
  2. Vad visar dessa?
  3. Finns det möjlighet att vårdgivare kan få detta förevisat?

Svar:

  1. Det kommer inte vara två ersättningsflöden samtidigt så vi har inte testat det.
  2. När vi säkerställt förfarande och system kommer ni informeras hur det kommer att gå till. Det kommer vara en del i implementeringen. Vi kommer även då redovisa tester som har genomförts
  3. Ja

Finns det risk för användare av Asynja Visph att de kan registrera KVÅ-kod i Asynja efter breddinförandet och att KVÅ-koderna också ska vara kvar så det blir två ersättningssätt?

Alla kommer att gå över till MittVaccin. Vi kommer säkra att ersättning för vaccinationer kommer utgå på ett korrekt sätt i MittVaccin. Ersättning kommer inte att utbetalas genom något annat system än MittVaccin. De som väljer att registrera KVÅ koder i Asynja Visph kommer inte erhålla ersättning efter införandet. Medger ingen risk för dubbelersättning.


Om jag hämtar upp patient i Asynja Visph och därefter skall gå ut i Mitt Vaccin – får jag med mej patienten i detta uthopp?

Vi arbetar på att ta fram ett uthopp med patientkontext. Är ni i ert nuvarande journalsystem ta ni med er patientuppgifter i uthoppet till journalsystemet MittVaccin. Detta är ett av våra grundkrav som ska vara på plats inför start.


Kontakt

Om du har frågor om breddinförandet av MittVaccin kontakta:

vaccinationssamordning.vgr@vgregion.se