Breddinförande av MittVaccin
I mars 2026 ska MittVaccin breddinföras på Närhälsans samtliga mottagningar, hos privata vårdgivare inom vårdval som inte redan är anslutna till MittVaccin, hos vissa verksamheter inom Regionhälsan och hos upphandlade vaccinatörer.
Mål med ett gemensamt journalsystem för vaccinationer
- Ge enhetlig och korrekt statistik för bättre kontroll och för att främja invånarnas hälsa samt säkerställa jämlik vaccination i regionen.
- Samla ordination, registrering och ersättning i ett och samma system.
- Automatiskt överföra registrerade doser till NVR, NPÖ, 1177 och BHVQ.
- Förenkla ordinationshantering mellan vårdgivare, till exempel via vaccinationsplan, vilket minskar behovet av remisser.
- Öka patientsäkerheten genom att alla vårdgivare kan se givna vaccinationer i realtid.
- Ge patienten möjlighet att se sina vaccinationer via 1177.
Frågor och svar om breddinförandet av MittVaccin
Vem har tagit beslutet om att breddinföra MittVaccin?
Styrgruppen för vårdens digitalisering har fattat beslut att införa journalsystemet MittVaccin.
Vilka verksamheter använder MittVaccin redan i dag?
I dag används MittVaccin av sjukhusförvaltningarna, Regionhälsan (mödrahälsovården), Hälsan och arbetslivet och vissa privata vårdcentraler.
Vilka verksamheter ingår i breddinförandet?
De verksamheter som ingår i breddinförandet är:
- Närhälsans samtliga mottagningar
- Privata vårdgivare inom vårdval som inte redan är anslutna till MittVaccin
- Ungdomsmottagningar, expertenheter och specialistvård för barn och unga inom Regionhälsan
- Upphandlade vaccinatörer som inte redan är anslutna till MittVaccin
Ska kommunerna införa MittVaccin?
Frågan är under utredning. Målsättning är att få med kommunerna i och med att vi vill att vårdcentral ska kunna ordinera vaccin och kommunen ska kunna registrera given dos i MittVaccin. Varje kommun väljer själv om de vill ansluta.
Varför har datum för breddinförande ändrats?
MittVaccin breddinförs den 1 mars 2026. Anledningen till det ändrade datumet (från den 16 februari 2026) är att det är bättre att ett byte av ekonomisystem görs i ett månadsskifte, för att minska risken för tekniska problem kopplat till ersättning.
Varför tar det en sådan tid att få till införande av MittVaccin?
Vi vill så långt som möjligt ha utvecklat bra lösningar som gynnar målsättningen med varför vi inför MittVaccin. Det beror också på att det tar tid att få till avtalen med privata vårdgivare i vårdval.
Ska alla gå över till nytt journalsystem samtidigt?
Ja vid samma tidpunkt sker övergång från nuvarande journalsystem till MittVaccin för registrering av givna vaccinationer, för de verksamheter som ingår i breddinförandet.
När ges utbildning i MittVaccin? Hur anmäler man sig?
Grundutbildning för alla användare ges vid fyra tillfällen i februari. Anmälan är öppen i Regionkalendern. Läs mer här:
Utbildning för superuser på privat vårdcentral ges vid tre tillfällen i januari. Anmälan är öppen i Regionkalendern. Läs mer här:
Vad kommer det att kosta för alla vårdgivare att vara anslutna till MittVaccin?
Alla verksamheter som använder MittVaccin betalar en årlig förvaltningsavgift, som omfattar både licenskostnad och kostnad för systemförvaltning.
Information om beslutad förvaltningsavgift för de verksamheter som ingår i breddinförandet 1 mars 2026 har skickats ut till berörda verksamhetschefer.
För verksamheter i sjukhusförvaltningarna och inom Regionhälsan är förvaltningsavgiften för räkenskapsåret 26/27 redan betald.
Krävs fortsatt dubbeldokumentation vid införandet?
Nej. MittVaccin är klassat som ett journalsystem. Det finns ingen anledning att ha samma information i två system.
Har man tagit hänsyn till den konsekvens som anfördes av vårdgivare vid tidigare tillfällen med ökad tidsåtgång för dokumentation?
Vi anser att det inte kommer leda till mer tid för dokumentation. Målsättningen är att minska dokumentation och tidsåtgången vid varje vaccination. Några privata vårdcentraler som har MittVaccin tvingas till dubbeldokumentation på grund av avsaknad av uthopp samt registrering av KVÅ kod sker i ordinarie journalsystem.
Hur avser regionen kompensera för minskad vaccinationsförmåga hos vaccinatörerna?
Införandet av MittVaccin ska inte behöva leda till minskad vaccinationsförmåga hos vaccinatörerna. De regioner som först började med MittVaccin gjorde det under pandemin och vaccinerade storskaligt. Idag är vaccinationsflödet i systemet ännu snabbare att hantera än det var då.
Hur säkerställs patientsäkerhet vid hantering i olika system?
Det kommer att gå att göra uthopp med patientkontext från det befintliga journalsystemet direkt till MittVaccin utan att behöva göra en separat inloggning i MittVaccin. På så sätt säkerställs patientsäkerheten.
Har man testat att det går att ha två olika ersättnings flöden – det som idag går via A-filen och det nya via MittVaccin?
- Finns det riktiga testningar genomförda?
- Vad visar dessa?
- Finns det möjlighet att vårdgivare kan få detta förevisat?
Svar:
- Det kommer inte vara två ersättningsflöden samtidigt så vi har inte testat det.
- När vi säkerställt förfarande och system kommer ni informeras hur det kommer att gå till. Det kommer vara en del i implementeringen. Vi kommer även då redovisa tester som har genomförts
- Ja
Finns det risk för användare av Asynja Visph att de kan registrera KVÅ-kod i Asynja efter breddinförandet och att KVÅ-koderna också ska vara kvar så det blir två ersättningssätt?
All ersättning kommer att utgå från MittVaccin. Det kommer inte att vara möjligt att dubbelregistrera en vaccination i ett befintligt journalsystem och MittVaccin. Att ange KVÅ-kod kommer inte generera ersättning då dessa upphör 1 mars 2026.
Om jag hämtar upp patient i Asynja Visph och därefter skall gå ut i Mitt Vaccin – får jag med mej patienten i detta uthopp?
Ja, det kommer att gå att göra uthopp med patientkontext från det befintliga journalsystemet direkt till MittVaccin utan att behöva göra en separat inloggning i MittVaccin.
Kontakt
Om du har frågor om breddinförandet av MittVaccin kontakta: