Viktigt att följa beslut om patientavgifter vid distanskontakt – ny vägledning för chefer och medarbetare

Uppdaterad:
Publicerad:

Från april 2024 ska patientavgifter tas ut vid bokade telefonsamtal och digital skriftlig dialog som ersätter ett fysiskt vårdbesök. Det är ett politiskt beslut som gäller hela VGR – och nu finns tydlig vägledning i form av ett praktiskt informationsmaterial.

Ännu följs inte beslutet om att ta ut patientavgifterna av alla. Ofta beror det på osäkerhet om när och varför avgift tas ut. En annan viktig del, som många inte vet om, är att alla patientavgifter som registreras påverkar den egna verksamhetens resurser.

Informationsmaterialet innehåller:

  • Tydliga svar på varför avgifterna finns och när de ska tas ut
  • Färdiga texter att använda i dialog med patienter och i olika kommunikationskanaler
  • Svar på frågor från medarbetare

 Att ta ut avgiften korrekt är viktigt:

  • Vi är skyldiga att följa politiska beslut
  • Det påverkar verksamhetens ekonomi och resurssättning
  • Det skapar jämlik vård och tydlighet för både patienter och personal

I informationsmaterialet finns bland annat en pedagogisk presentation för APT, lednings-, avdelnings- och professionsmöten med flera.

Informationsmaterial som ger vägledning vid distanskontakt

Frågor
Vid frågor om regelverk, kontakta: koncernkontoret.patientavgifter@vgregion.se