Ambulansstationen i Falköping har fått större utrymme

Publicerad:

Skaraborgs Sjukhus ambulansstation i Falköping har fått större utrymme och nya lokaler. Enhetschef Erik Dahlén är nöjd med förändringen.

Hur länge har ni funnits i Räddningstjänsten lokaler i Falköping?
Ambulansen har varit här tillsammans med Räddningstjänsten i Falköping sedan 1995.
Hur många är ni som arbetar där för Skaraborgs Sjukhus?
Vi är idag cirka 45 medarbetare. När stationen byggdes var det 15 medarbetare på ambulansen.
Varför byggdes den nya flygeln vid Räddningstjänsten i Falköping?
Från början var det ett behov hos Räddningstjänsten, Samhällsskydd Mellersta Skaraborg som behövde mer lokaler. Ambulansen ställde då frågan om vi fick vara delaktiga, då även vi är mycket trångbodda. Denna process startade runt 2017 och resulterarar i denna byggnation.
Vilken betydelse har tillbyggnaden för er inom ambulansen Falköping/Tidaholm?
Den har mycket stor betydelse. Vi får fräscha ändamålsenliga lokaler där vi får plats i förhållande till antalet medarbetare och dagens verksamhet. Vi får vår egen avskilda del där vi kan bedriva vårt arbete när vi inte är ute på larm samtidigt som vi bibehåller de fördelar vi har med Räddningstjänsten, då vi fortfarande har gemensamma ytor för mat, pausrum och fordon.
Vilken betydelse har arbetsmiljön för ambulansens anställda?
Våra nya lokaler uppfyller alla krav på ljus och ljud för en arbetsplats, vi har ljudisolerade rum där vi kan prata ostört vilket vi inte kunnat idag. Då vi har vår egen del som dessutom är låst kan vi på ett bättre sätt upprätthålla sekretessen.
När är det dags för invigning av de nya lokalerna?
I början eller mitten av november.

Bildtext:

Foto: Bild och Media/Skaraborgs Sjukhus
Anders Holgersson, Erik Dahlén, enhetschef, Jennifer Rotter Nilsson, Ingegerd Persson Niemelä och Monica Abrahamsson.